Omdömen

2.2
Baserat på 69 omdömen och 565 svar
0
0
0
0
0
"Önskar jag kände till denna sida när jag själv skulle välja skola"
Lisa, förälder
"Äntligen kan man ta del av andra elevers åsikter helt transparent"
Fredrik, elev
Få tillgång till allt nedlåst innehåll - Endast tillgängligt på SchoolParrot
1 månad
29kr
Första månaden. Sedan 49kr / månad
1 år
199kr
Mest prisvärdFörsta året. Sedan 399kr / år

För skolor och skolpersonal

Arbetar du som rektor eller personal inom skola? Ta kontroll över din SchooParrot profil. Klicka här
Elev
16 okt 2024

Välj cyber!

Jag jag började i år, jag var jätte tveksam till skolan pågrund av recessionerna. Men jag har aldrig trivts så bra i en klass och skola tidigare. Får du en bra klass så kommer du att trivas super! Maten är också jätte bra. Schemat är okej, vissa dagar börjar man 8 tiden medans andra dagar runt 9-11.
Du får verkligen vara den du vill på cyber utan o bli dömd. Vilket är jätte skönt för du behöver inte låssas vara någon annan för att passa in.
Förälder / Vårdnadshavare
30 sep 2024

Teknik

Fruktansvärd

Ledningen helt värdelös och kan knappas bli värre. Många lärare är extremt dåliga, hänsynslösa, flummiga och inkompetenta förutom väldigt få som är bra. Dessutom det förkommer lärare som inte certifierade och kan knappast ämnen och många lärare är väldigt dåliga på att presentera ämnet på ett pedagogiskt sätt och ofta glömmer eller ignorerar att lära delar av ämnet som är inrättade av skolverket vilket resulterar att flera elever misslyckas i delprover, blir chockade vid nationella prov och därmed majoriteten av eleverna får sämre provresultat och majoriteten får F som slutbetyg. Detta bör åtgärdas genom tillsägelse från skolverket och strikta åtgärder från skolinspektionen. I korridorerna är ofta bråk och störningar och därmed eleverna blir väldigt okoncentrerade vid både lektionerna och proven och kan knappast utföra sina studier i lugn miljö. Matsalen är hemsk och skolmaten är extrem dålig. Maten är ofta slut innan alla elever ha fått mat och det förekommer långa matköer så att flera elever kan knappas hinna äta innan nästa lektion har börjat. Vid vissa väldigt få tillfällen har skolan gett en peng till eleverna att köpa något att äta med då var lunchrasten slut och eleverna stannade hungriga. Dessutom pengen är så lite att eleverna kan bra köpa en macka och inget mer. Även smörgåsarna i matsalen är ofta torra och i många fall oätliga. Schemat är värdelös upplagd och omfattar flera onödiga håltimmar och vissa lektioner är lagda väldigt långa vilket medför att Ledningen är värdelös. Många lärare är extremt odugliga, hänsynslösa, flummiga, inkompetenta förutom väldigt få. Många är inte ens certifierade. Flera lärare är odugliga på att presentera ämnet på ett pedagogiskt sätt, ofta ignorerar att lära delar av ämnet som är inrättade av skolverket vilket resulterar att flera elever misslyckas och blir chockade i delprover och nationella prov och majoriteten av eleverna får sämre provresultat och flera får F som slutbetyg. I korridorerna är ofta bråk och störningar och eleverna blir väldigt okoncentrerade vid lektionerna och proven och kan knappast utföra sina studier. Skolmaten är extrem dålig. Det är långa matköer och flera elever kan knappas hinna äta innan nästa lektion har börjat. Maten är ofta slut innan alla elever ha fått mat. Schemat är dåligt upplagd och omfattar flera håltimmar. Vissa lektioner är väldigt långa vilket medför att eleven blir trött och tappar koncentration. Resurstiderna är väldigt dåligt lagda. De flesta ämnen ligger i samma dag och tid så att om eleven vill gå på resurs i flera ämne är det omöjligt.
Lärarna byts ofta under åren med andra som kan knappas innehållet i ämnet eller icke kompententa. Matematikläraren har under föregående år erkänt att hon inte har hunnit att lära eleverna GeoGebra då hon blev anställd i mitten av förra studieåret. Detta är bekräftat av flera elever i klassen vilket medverkade till lägre betyg vid nationella provet för samtliga teknikelever i Matematik 3c. Detta resulterade till att flera elever och vårdnadshavare har klagat till ledningen utan åtgärder från skolan. Många lärare är dåliga på att sätta upp betyg och inte tar hänsyn till de subjektiva bedömningarna såsom elevens prestation i lektionerna, de givna uppgifter och delproven under året vid bestämmande av slutbetygen. Det anställs utländska lärare som har arbetat väldigt kort tid i Sverige och har inte har kännedom om reglerna uppsatta av skolverket och kunskap om ämnets innehåll och delmoment ignoreras. Sedan eleverna får i nationella provet frågor som omfattar just de moment som har ignorerats. Specialpedagoger gör i princip ingenting för de elever som har funktionsnedsättning. Skolan följer inte en de råd och instruktioner från psykologer och skolverket trots flera påpekande från vårdnadshavarna och föräldrarna.
Vid vissa nationella prov tvingas eleverna att platta ner sina datorer då det hävdas att andra elever kan titta på skärmen vilket medför att eleverna blir extremt störda istället av att placera sittplatserna på ett lämpligt sätt. Elever med funktionsnedsättning och som har rätt till förlängd provtid väldigt ofta får inte det. eleven blir trött och tappar koncentration. Resurstiderna är väldigt dåligt lagda att till exempel de flesta ämnen ligger i samma dag och samma tid så att om eleven vill gå på resurs i flera ämne är det omöjligt utan denne får endast gå i ett ämne. Allmänt, studienivån i denna skola är helt usel.

Visst fanns det visa sköna, trevliga och kompetenta lärare men de är extremt få medans visa lärare mindre bra och majoriteten av lärarna är extremt icke kompetenta, otrevliga och av det sämsta kvalité. Lärarna i vissa ämne byts ofta under åren med vikariat och flera vikariat kan knappas innehållet i ämnet eller icke kompententa. Matematikläraren har under föregående år erkänt att hon inte har hunnit att lära eleverna GeoGebra då hon blev anställd i mitten av studieåret och detta är bekräftat av flera elever i klassen vilket medverkade till lägre betyg vid nationella provet för samtliga teknikelever i Matematik 3c.
De flesta lärare har dålig energi och inget engagemang att lära ut ämnet och man blir därför trött på lektionerna på grund av lärarnas dåliga energi. När en elev frågar om någon specifik fråga efter lektionen, får man avvisande svar med repliken ”jag har inte tid” Många lärare är amatörer på att sätta upp betyg och inte tar hänsyn till de subjektiva bedömningar såsom elevens engagemang, prestation i lektionerna och de givna hemläxor, uppgifter och delproven under året när de sätter slutbetygen. Det anställs vikariat och lärare av utländsk bakgrund som har arbetat väldigt kort tid i Sverige och har inte har gedigen kännedom om reglerna som är uppsatta av skolverket och har inte kunskap om ämnets innehåll vilket orsakar att delmoment inte lärs ut viket medför att eleven blir dåligt bedömd och många då vissa lärare hoppar över ämnesmoment under studieåret och sedan eleverna får i nationella provfrågor som omfattar just de moment som har ignorerat av läraren. Det saknas speciallärare och specialpedagoger gör i princip ingenting för de elever som har diagnos och/eller viss funktionsnedsättning. Skolan följer inte en de råd och instruktioner från psykologer och skolverket trots flera påpekande från vårdnadshavarna och föräldrarna.
Skåpplaceringen är helt tokig att eleven får i de korta rasterna springa flera trappor upp och ner under de korta pauserna för att byta litteratur när lektionerna ändras från ett ämne till ett annat och därmed upplever stress och får inte vila. Vid vissa nationella prov tvingas eleverna att platta ner sina datorer till 180 grader då övervakaren hävdar att andra elever kan titta på skärmen vilket medför att eleverna blir extremt störda och får stå upp ofta istället av att placera säten på ett lämpligt sätt. Elever med funktionsnedsättning som har rätt till förlängd provtid väldigt ofta får inte det.
Det är helt galet att Cybergymnasiet får köra sin verksamhet på detta sneddrivna sätt och hittills inte fått hemsökelse från skolverket och skolinspektionen. Gymnasiet bör genomgå en gedigen inspektion och granskning av de nämnda instanserna.
Vissa lärare frågar ofta vissa elever om du får press av familjen att studera och trots att eleven vid upprepande tillfällen svarar att denne inte får någon press från familjen utan han/hon vill själv uppnå bra resultat upprepar lärarna ofta samma fråga.

Om du är en elev som är intresserad att lära dig och du bryr dig om din framtid, du ska absolut inte välja Cybergymnasiet. Om du gör det ändå, du kommer att ångra dig starkt.
Föredetta elev
10 sep 2024

eko

Skum ställe!

Denna skola vara bara dåligt! Lärarna är flummiga och outbildade och eleverna är hemska på denna skola. Många lärare jag hade på den skolan vägrade hjälpa mig där, man fick hela tiden gå runt och be om hjälp för att få det. Lärarna sätter dessutom betyg som vill och bryr sig inte om eleven har gjort rätt eller fel. Den skolan blev till och med anklagad engång för att ha haft en spöklärare som har fuskat med att sätta betyg till elever och rektorn var tvungen att sluta på grund av det. Och Eleverna på denna skola är katastrof! dom är bråkiga och stökiga och bryr sig inte ett dugg om skolan utan dom är bara där för att slösa tid och leka som att det är en fritidsgård! Och det är dessutom bråk varje dag på denna skola! Majoriteten av folket där är helt skumma. Dom enda som börjar på den skolan är elever som har dåliga betyg eller gatubarn och många av lärarna är också helt skumma. Det är bara utsatta människor från hela Stockholm som går och jobbar i den skolan. Den här skolan är ett psyk hus! helt enkelt och byt så fort du har möjligheten jag förstörde 3 år av mitt liv på denna skola så börja aldrig här!!!!!!!!!!
Föredetta elev
8 sep 2024

el o

Var smart och börja aldrig här!

Den här skolan är en ghetto! Allt är dåligt allt ifrån lärarna till eleverna. Många lärare är outbildade samt flummiga och vill inte lära ut ordentligt och dom bra lärarna brukar sluta där oftast. Jag hade under mina 3 år på cyber endast 2 lärare som var bra i linjen som jag gick på och resten var åt skogen man fick kämpa för att få hjälp från dom. Eleverna är hemska på denna skola! det är alltid stök på lektionerna och man kan inte lära sig nåt på lektionen. Och om det inte räcker så är det mobbning och trakasserier varje dag där det är mycket grupperad och bråk på denna skola och den finns en man från elevhälsan som måste alltid hålla koll på va som händer i kafeterian och korridorerna, att man ens behöver ha det så i en gymnasieskola liksom! det är en social pedagog som måste ha koll på 1000 elever liksom och han kan inte alltid hjälpa alla som behöver hjälp. Ibland så struntar han även i att hjälpa till tyvärr. Så börja aldrig på den skolan! det är en skola som är drabbad av bråk och problem och rektorn kan inte lösa den problemet. Tryggheten finns helt enkelt inte på den skolan! och det säger även personalen där. Jag hade depression under alla mina 3 år där usch säger jag bara!
Var smart och börja aldrig här!
Föredetta elev
27 aug 2024

Teknik

Börja inte här 09or!!!!!!!!!!!!!!!

Den här skolan var bara dåligt med allting. Allt ifrån lärarna till eleverna. Jag fick nyss ta studenten och äntligen lämna där. Under min tid på cyber så hade jag lärare som inte hjälpte mig ordentligt så att jag skulle lyckas och många lärare hade dessutom favorit elever som dom prioriterade. Många av lärarna var olegitimerade och och outbildade vilket gjorde att jag inte lärde mig nåt under min tid där. Det brukade även vara stökigt på lektionerna varje dag vilket skapade kaos i klass rummet och ingen kunde plugga i lugn och ro så istället fick jag plugga mycket hemifrån! Maten i skolan var oftast dålig och borden vid matsalen brukade oftast vara nedskräpat och sånt. Stämningen och eleverna i skolan var värst i alla fall det brukade vara rätt ofta vara bråk i kafeterian och så brukade polisen komma till skolan. Det var och så engång en elev som hade gömt droger och knivar i sin skåp och hotade elever i skolan att om någon avslöjar så kommer det bli dåligt för den personen!! Och om det inte räckte så blev min vän engång rånad i skolan av 2 elever! och det fick honom att byta skola tillslut för att han mådde så dåligt!! så jag skulle verkligen aldrig rekommendera denna skola till 09or. Om du är 09a tänk på att göra rätt val om du inte vill ha 3 hemska gymnasie år cyber är bara en skola för elever som bråkar och inte har någon mål i livet! tack för mig
Föredetta elev
24 aug 2024

Varning till 09or!!!

Den här skolan är en krigszon! Det är mycket bråk, mobbning, och stök på denna skola. Jag gick här 3 år och blev utbränd under hela min tid här man får ingen studie ro med tanke på att det är jätte stökigt och alla bara skriker och kastar pennor och sudd på varandra och läraren gör inget för att motverka detta!! och förutom all stök och bråk så är ledningen på denna skola väldig trög med att anställa utbildade lärare till olika kurser många lärare brukar slösa tid på massa annat än hålla fokuset på sånt som är betygsättande! och det är väldigt få lärare som är bra men majoriteten av dom bra lärare brukar tyvärr sluta. Maten kan ibland vara okej men oftast är den oätbar plus att det brukar vara långa köer under lunch tiden. Så jag skulle aldrig rekommendera denna skola till någon som inte vill utsättas för stök och problem!
Föredetta elev
22 aug 2024

Börja aldrig här!!!!!!!!!

Jag slutade Den här skolan sommaren 2024 och under hela min tid där så fick jag stå ut med väldigt stökiga och bråkiga ellever. På lektionerna brukade många elever kasta pennor och sudd på varandra och jag fick ibland sudd på mig ochså och jag blev störd. Jag fick huvudvärk av all stök under lektionerna och skolledningen gjorde absolut ingenting för att hålla ordningen under lektionerna vilket gjorde att det inte blev nån studie ro i klassen. Majoriteten av Lärarna på den a skola är outbildade och flummiga och ger inte tydliga instruktioner under lektionerna vilket gör att man har det svårt att lära sig. Och dom bra Lärarna brukar oftast sluta den skolan tyvärr. Maten på skolan är dålig ochså dom ändrar leverantörer hela tiden vilket gör att system inte blir stabilt där. Skolan fick entrevärdar sista året jag gick där och en av dom sa till mig att cyber sticker ut på ett väldigt dåligt sätt jämfört med andra gymnasie skolor. Mobbningen är dessutom en vardag i denna skola det är mycket bråk och trakasserier hela tiden där min kompis blev engång rånad inuti skolan och Lärarna kunde inte se vem det var.

Usch säger jag bara börja aldrig här!!!!
Föredetta elev
22 aug 2024

Tek

vet inte

tack cyber för mina 4 hemska år
Förälder / Vårdnadshavare
22 aug 2024

Besviken förälder!

Min son tog nyss studenten och fick äntligen må bra igen efter alla dessa 3 åren med mycket mobbning och trakasserier. Min son blev mobbad av sina klasskamrater i klassen hela tiden och både jag och min son gick runt och klagade hela tiden men skol ledningen valde att inte ta hand om problemet mitt son hade han mådde jätte dåligt varje dag han åkte till skolan han mådde så dålig att vi fick sjukskriva han från skolan med tanke på att han mådde psykisk dåligt. Bortsatt från all mobbning så var dessutom många lärare väldigt sega på att undervisa och ge information fick jag veta från min son. denna skola har även svårt att anställa utbildade lärare vilket gör att eleverna inte lär sig så bra. så denna skola ser mer ut att vara en fritidsgård än skola och jag skulle inte rekommendera någon att välja denna gymnasium ingens barn förtjänar att må så dålig som mitt barn har gjort
Föredetta elev
21 aug 2024

Besviken elev

Den enda jag kan säga om denna skola är att ledningen är ansvarslös och många lärare är otbildad och dessutom så är majoriteten av elleverna stökiga och bråkiga
Föredetta elev
20 aug 2024

eko

Hemsk hemsk hemsk!!

Den här skolan var riktigt hemsk!!! mobbning och trakasserier är en vardag på denna skola och ledningen gör inget för att motverka detta!! Det är även dagligen stök på lektionerna också och man får huvudvärk hela dagen och har svårt att lära sig nåt där. Börja aldrig på den skolan sök en bättre skola!!!!!!
Föredetta elev
28 jul 2024

el och energi

Dåligaste gymnasiet I hela sverige

Jag gick I den skolan 4 år och fick äntligen sluta där för altid! under dom 4 åren jag gick på denna skola så fick jag stå ut med väldigt mycket mobbning, ryktesspridning,bråk, och stökiga elever,. Jag blev mobbad av 3 personer som spred rykten om mig hela tiden och ofta och dom anklaga mig för saker som jag inte är och jag ett flertalet gånger gick till skolledningen och klagade på dom men skolan tog inte mit klagomål på alvar trots att jag gick runt och klagade mot dom här eleverna som trakasserade mig.Det är myclet problematik på denna skola och min vän blev engång kniv trakasserad under en lektion och så var det engång en tjej som blev trakasserad I toaletten i skolan! Ush säger jag bara har aldrig varit med om såna saker tidigare! Och lärarna är dessutom outbildade på denna skola dom orkar inte lära ut till alla elever som behöver hjälp och sen att det är så stökigt på lektionerna ochså vilket leder till att det blir svårt att hänga med. En stor del av skolan består dessutom av en kafiteria vilket leder till att många skolkar och inte går på lektionerna så jag skulle verkligen uppmana alla där ute inte söka till cyber! Det är en skola utan ansvar och koll på allt och den är enligt statistik den dåligaste gymnasiet I Stockholm plus att det säga att det även är den dåligaste i hela Sverige!!!

Tack cyber för mina 4 hemska år!!!!
Förälder / Vårdnadshavare
15 jun 2024

Helt värdelös gymnasieskolan

Ledningen är usel. Värre än det kan knappast bli. Flera lärare är extremt dåliga och inkompetenta förutom få som är bra. Flera av de lärare som jobbar på skolan är inte ens certifierade och kan knappast ämnen och andra är väldigt dåliga på att framföra ämnet på ett korrekt sätt och ofta glömmer eller ignorerar att lära ut vissa delar av ämnet vilket resulterar att flera elever misslyckas i delprover och nationella prov. Korridorerna har knappast någon isolering och eleverna blir väldigt störda och kan knappast utföra sina studier i lugn och ro. Matsalen är hemsk och skolmaten är extrem dålig. Maten är ofta slut innan alla elever ha fått mat. Vid vissa få tillfällen har skolan gett en peng till eleverna att köpa något att äta med då var lunchrasten slut och eleverna stannade hungriga. Även smörgåsarna i matsalen är ofta torra och oätliga. Schemat är värdelös och omfattar flera onödiga håltimmar och vissa lektioner är lagda väldigt långa i samma ämnen vilket medför att eleven blir trött och tappar koncentration. Allmänt, studienivån i denna skola är helt värdelös.

Visst fanns det visa sköna, trevliga och kompetenta lärare men de är extremt få medans visa lärare mindre bra och majoriteten av lärarna är extremet okompetenta, otrevliga och av det sämsta kvalité. De flesta lärare har dålig energi och inget engagemang att lära ut ämnet och man blir därför trött på lektionerna på grund av lärarnas dåliga energi. Många lärare är amatörer på att sätta upp betyg och inte tar hänsyn till de subjektiva bedömningar såsom elevens engagemang, prestation i lektionerna och de givna hemläxor, uppgifter och delproven under året när de sätter slutbetygen. Det anställs vikariat och lärare av utländsk bakgrund som har arbetat väldigt kort tid i Sverige och har inte har gedigen kännedom om reglerna som är uppsatta av skolverket när viket medför att eleven blir dåligt bedömd och många av de hoppar över vissa moment under studieåret och sedan eleverna får i nationella prov frågor som omfattar moment som eleven fick inte lära sig.

Skåpplaceringen är helt tokig att eleven får i de korta rasterna springa flera trappor upp och ner under de korta pauserna för att byta litteratur när lektionerna ändras från ett ämne till ett annat och därmed upplever stress och får inte vila.
Det är helt galet att Cybergymnasiet får köra sin verksamhet på detta sätt. Gymnasiet bör genomgå en gedigen inspektion och granskning av skolverket och skolinspektionen.
Om du är en person som är intresserad att lära dig och du bryr dig om vetenskap din framtid, du ska absolut inte välja Cybergymnasiet. Om du gör det ändå, du kommer att ångra dig starkt.
Förälder / Vårdnadshavare
7 jun 2024

Cybergymnasiet är väldigt dålig

De finns flera olämpliga och icke kompetenta lärarna. De ofta kaxiga mot eleverna vilket medför stor nivåsänkning i studierna och därmed sänkt respekt de emellan som ökar fortlöpande samt sänkt elevengagemang i ämnet. Vissa lärare är ofta stöddig och kaxiga mot elever vid vanliga studiefrågor och några av lärarna är inte intresserade att svara på frågor ställda av eleverna och/eller deras vårdnadshavare, även när man ställer frågorna vid upprepande antal tillfällen. Allt detta återspeglar lärarnas ointresse för sina ämnen och deras nedsänkta kompetens. Flera lärare saknar psykologikunskapen som är nödvändiga för att arbeta som lärare och de saknar ödmjukheten som en lärare måste ha för att kunna vara en bra lärare, över huvudtaget. Detta medför att vissa elever går in i en besvärlig situation och hamnar i en ond cirkel. Eleverna är där i skolan för att lära sig och inte för att känna sig nere och att uppleva en unken miljö på detta sätt. De lärarna som inte vill lyssna på elever förorsakar en motreaktion att eleverna i gengäld inte vill lyssna på lektionerna, tappar intresse för ämnet och koncentrationen i lektionerna, har mindre respekt samt blir stöddigare mot läraren. Det som är häpnadsväckande är att det förekommer ofta att en elev får dåligt resultat på ett moment i ett ämne fast eleven har åstadkommit ett väldigt bra framförande vid grupp presentationsuppgift och grupptal, tack vare en eller flera i dennes gruppmedlemmar presenterar dåligt eller inte engagerad och/eller en eller flera i guppen är inte nuvarande. Det förekommer också att det är ofta ansvar hamnar på klasserna när något har gått snett. Några läraren kan inte ens förmedla ut själva ämnet på ett förståeligt, systematiskt eller metodiskt sett som ger upphov att eleverna får sämre resultat och sedan skulden läggs helt på eleverna vilket inte är objektivt och tendensiöst. Det också förorsakar att flera elever hamnar i en depression medan väldigt få lärare motiverar och hjälper eleven att komma ur den. Flera elever har klagat över vissa lärare till mentorer, biträdande rektorn och rektorn men det visade sig att de inte vidtar snabbt, lämpliga och nödvändiga åtgärderna för att lösa de problemen och ofta tillsägelserna kommer försent om de kommer över huvudtaget och att allt detta ignoreras av ledningen. Alltså, konversationen kommer in i det högra örat och går rakt ut ur det vänstra örat utan åtgärd och det känns ofta att de tycker det är okay att lämna fallet utan åtgärder. Maten är dålig och det är långa köer till den dåliga maten. Eleverna har klagat över maten men det verkar att inga förbättringar har skett på denna sida. Alltså, eleverna har tagit upp det med mentorerna och ledningen men det har inte åtgärdats. Alltså, eleverna har klagat på alla problem som de beskrivs här men det är bevisat upprepligen att inga lämpliga åtgärder åttas. Elever med funktionsnedsättning eller speciella behov får knappast hjälp i denna skola och flera av skolverkets anvisningar för sådana elever tillämpas inte i skolan vilket går stick i stäv mot de etablerade riktlinjerna som är fastställda av myndigheterna som till exempel skolverket. Flera lärare verkar att inte lyssnar på ledningens instruktioner vid de ovanstående frågorna vilket medför stora svårigheter i kommunikationen mellan eleverna, vårdnadshavarna, ledningen och lärarna och därmed sänkt kunskapsnivå. Gensvaren på problemen är ofta tendensiösa och saknar konsekvenser och logik och man ofta får duperande och uraktlåtande svar. Om man som föräldrar reagerar på detta, anmäls föräldrarana till socialtjänsten med falska angivelser.
På Cybergymnasier går flera elever med utländska bakgrunder och därmed förekommer också att någon elev påbörjar en konversation på ett främmande språk vilket resulterar att någon annan elev svarar på det kort med samma språk och därmed resulterar till att flera elever slängs ut ur klassrummet, får frånvaro samt missar lektionen även när den svarande eleven svarar med ett eller två ord. Det har också förekommit att om en elev råkar komma en eller ett par minuter sen till lektionen, denne får vänta utanför 15 minuter och får 15 minuter frånvaro, oavsett orsaken. Skärp er, Cybergymnasiet! Det finns också topp lärare i skolan men de är väldigt få.
Förälder / Vårdnadshavare
6 jun 2024

Cybergymnasiet är otillförlitligt

Detta gäller min son i matematik som exempel men också visar hur skolan är helt korrupt och deras betygsättning är bedrägligt. Grabben har löst under ettårsperiod mer än 13 000 matematikuppgifter het korrekt bara i Matematik 3c utan tillgång till facit. De omfattade alla uppgifter på sju böcker Matematik 5000 3c, Matematik 5000+ 3c, Matematik Origo 3c, Matematik Origo 3b/3c, Liber Matematik 3c, Exponent Matematik 3c, Avancera I Matematik 3c, alla diagnostester och instuderingsuppgifter i Classroom som lärarna har lagt, repetitioner samt 11 stycken äldre nationella prov. Alla lösningar som omfattar tusentals sidor har scannats och skickats till läraren. De dokumentationerna fyller en IKEA påse. Skolan har haft en fantastisk matematiklärare i Matematik 1c och 2c och grabben fick ett B betyg i både matematik 1c och 2c. Denna lärare har slutat p.g.a. sjukdom. Sedan Cybergymnasiet anställde ett värdelöst lärarvikariat som är väldigt inkompetent och är inte ens licenserad matematiklärare. Det uppkom att hans område var kemi. Han var mycket högmodig och krävde att eleverna skall ropa efter honom Magister. Han gjorde för eleverna två prover, en på kapitel 1 och en annan på kapitel 2 som var på mycket högre nivå än Matematik 3c och liknande uppgifter fanns inte i litteraturen. Detta resulterade till att nästan alla elever fick F-betyg. Alla elever klagade till mentorn, biträdande rektor och rektorn men ändå skolan behöll vikariaten till mitten av året. Sedan fick han avgå när det var försent för eleverna som är negativt drabbade. Därefter kom en annan lärare i Matematik som verkar inte kompetent och inte insatt i ämnet och betygsättningen. Hon har inte lärt eleverna att använda digitala hjälpmedel och GeoGebra. Hon gjorde för grabben omprov på kapitel 1 och kapitel 2 och han fick starka B betyg på de två kapitlen. Sedan fick eleverna fortsätta med kapitel 3 och kapitel 4. Grabben fick D på kapitel 3 då han inte fick de hjälp han behöver och har rätt till eftersom han har funktionsnedsättning. Därefter fick han mycket stark B på kapitel 4. När nationella provet kom, krävde många frågor användning av GeoGebra som eleverna inte har lärt sig under året. Dessutom eleverna har inte ens fått lära sig att använda de grafiska räknarna. Den sistnämnda läraren har en utländsk bakgrund och har arbetat till den största delen av hennes liv i utlandet. Hon har dålig erfarenhet i det svenska systemet och det syns klart att hon inte är kompetent på att sätta betyg enlig det svenska utvärderingssystemet. Dessutom de elever som hade funktionsnedsättning fick varken anpassning eller hjälp. Därutöver, blev eleverna tvungna att trycka ner datorskärmarna mot bordet med argument att det kan uppkomma något fusk, istället av att anpassa elevernas sittposition så att inget fusk uppkommer, vilket medförde hemskt obehag och extrem dålig agronomisk sittning. Eleverna fick stå upp för att se på skärmen och GeoGebra som de inte har tränat på, helt galet. Alla elever förutom fyra stycken klarade provet och passerade E-gränsen. Resterande elever fick F. Jag ringde till skolverket för att få information och pratade med en ansvarig för nationella provet. Denna informerade att vid sådana situationer, där resultatet av det nationella provet avviker avsevärt från eleverna prov under året, skall nationella provets resultat inte räknas in, särskilt vid sådana situationer. Därutöver, fick jag veta att de subjektiva bedömningarna skall vägas in som deltagande under lektionen, lösta uppgifter, närvaro etc. Vad det gäller denna grabb, var han extremt duktig under lektionerna med full delaktighet och full närvaro, löste alla uppgifter felfritt under lektionerna förutom de över 13 000 uppgifterna som han har löst hemma, fungerande som hjälpande assistent för de svaga eleverna under lektionerna på lärarnas begäran medan han hade full närvaro. Alltså, han fullfyllde alla subjektiva och formativa bedömningar till topp. Trots alla höga betyg och ovan, sade läraren till honom att han får D som slutbetyg trots allt ovanstående. Vid slutet av året, grabben med cirka tio elever tillkallade mig att gå med de och prata med biträdande rektorn för att försöka lösa denna gåta, då de inte mår bra alls och psykiskt påverkade. När biträdande rektorn fick syn på mig och visste att min verbalitet är klar och jag kan framföra på ett systematiskt sätt själva problemet, avvisade hon mig framför eleverna, trots att när hon träffade oss vid entrén och i närvaro av andra sade hon till mig och eleverna att vi ska gå upp alla och prata.
Inte under på att skolorna i Sverige går rakt ner åt helsike nuförtiden och Sveriges utbildning enligt mätningar, går rakt ner. Om staten, skolverket och skolinspektionen inte ingriper snabbt, kommer det att gå åt helsike för det här landet.
Förälder / Vårdnadshavare
6 jun 2024

Teknik

Cybergymnasiet helt kass

Den förra rektorn var en väldigt bra, ödmjuk och uppmuntrande rektor som tyvärr har slutat, en förlust för gymnasiet. Hon avgick i samband med betygmygel som upptäcktes i skolan och var på massmedian. Jag är övertygad att det inte var hennes fel, utan att betygmygel finns i skolan p.g.a. olika relationer såsom anhöriga - lärare eller annan personal och att det pågår fortfarande på ett diskret sätt medan andra elever lider p.g.a. orättviss bedömning och betygsättning.
Det kom efter förra rektorn två biträdande rektor som jag har träffat vid ett par tillfällen och därefter kom en ny rektor och som jag har träffat vid några tillfällen vilken verkade bra och trevlig jag hoppades att hon kommer att styra skolan åt rätt riktning som kommer att bidra till ett bättre rykte men det visade sig att hon är helt olämplig och kan inte lösa de minsta problem mellan eleverna och lärare och vårdnadshavare.
Biträdande rektorn för teknik-, energi- och naturvetenskaplig linje verkade inledningsvis bra och tillmötesgående. Sedan upptäckte att det är ett felaktigt intryck i början att hon hade ett stort hjärta och verkade omtyckt av elevrena men sedan fann man att hon är inte är skarp mot de dåliga lärarna, tyvärr. När det blev bevisat att hon ljög vid flera tillfällen om viktiga överenskommelser, blev hon avvisande och fientlig.

Ett meddelande till biträdande rektorn, rektorn och samtliga i ledningen: skärp er genom att bli mycket skarpare mot de lärarna som är dåliga och missköter sig och ta reda på varför de är inte omtyckta i skolan! Jag också understrycket att både personalen och lärarna skall höja sina stringenta restriktioner mot de elever som förorsakar problem och störning i lektionerna och förorsakar skadegörelse i skolan. Det är bevisat att ledningen i skolan verken löser eller binder i de frågorna och att flera lärare inte lyssnar på de förmedlade kritikerna riktade till de från er och vårdnadshavarna och elever.
Ni behöver vara strängare mot eleverna som strular i denna skola och mycket stänga mot lärare som missköter sig och som ni har är gott om sådana värdelösa lärare i denna skola. De går i skolan en attityd att de dåliga lärarna är självklart ofta inte omtyckta och det självklart förekommer saknande av respekt mellan eleverna och de sämre lärarna som i sin tur ger upphov till störningar i klassrummet vilket påverkar stort studiemiljön, lektionerna, de förmedlade kunskaperna och elevernas resultat mycket negativt. Merparten av eleverna i gymnasiet har en utländsk bakgrund eller har föräldrar med utländska bakgrunder vilket medför att det förekommer att vissa elever råkar prata med den varandra i klassrummen några enstaka ord på ett främmande språk och samtliga blir utvisade från lektionerna, får frånvaro och också tappar kunskaper, ibland utan föregående varning.
Ni behöver rätta er efter skolverkets instruktioner och regler vilket ni inte gör. Ni tillämpar inte de anpassningar som är uppsatta av skolverket och dokumenterade i läkarutlåtanden som är nödvändiga för elever som har funktionsnedsättning. Det är helt galet att ni insisterar upprepande att ni ska utöva sådana allvarliga försummelser.
Elev
7 maj 2024

Cybergymnasium- mardröm

den här skolan är en mardröm. direktörer gör allt för att göra elevernas liv sura.
Förälder / Vårdnadshavare
21 mar 2024

VARNING! UNDVIK!

Jag vill varna alla med NPF-diagnos för denna skola.
Mitt barn som har autism började HT -23 på Cybergymnasiet och har har inte fått något som helst stöd eller hjälp med anpassningar för att kunna genomföra sina studier.
Skolmiljön är kaotisk och ledningen erkänner att man har för många elever på för liten yta och för få lärare.
När vi föräldrar försökte få skolan att åtminstone göra några enkla saker lättare för vårt barn fick vi bara höra att "det är frivilligt att gå på gymnasiet" och att man inte tänkte möta upp sonens behov.
Mitt barn orkade inte slutföra första terminen utan hoppade av.
Förälder / Vårdnadshavare
27 feb 2024

Cybergymnasiet: Där Hunger Möter Hån och Hoppet Havererar

Cybergymnasiet känns tyvärr mer som en vilsekommen skuta än en hamn för kunskapstörstande unga. Lärarna där verkar ha en godtycklig syn på frånvaro, där varje tom stol automatiskt räknas som skolk, vilket lämnar lite utrymme för förståelse eller empati. När det kommer till skolmaten, är det som att den hämtad direkt från en scen ur Robinsson – helt oaptitlig. Min son kommer hem med en vargsvält likt den efter en lång vinter, dag ut och dag in.

Det verkar som om en del av lärarkåren har missat sin kallelse, där intresset för elevernas framsteg och framtid lyser med sin frånvaro. Försök till dialog möts ofta med svar som är lika pepprande som en snöstorm i april – kyliga och ovälkomna. Att kalla dem för "trötta själar" kanske är att ta i, men något är uppenbart fel i hur skolan sköts.

Att kalla dem "trötta djävlar" skulle vara en komplimang. Det är uppenbart att Cybergymnasiet har misslyckats med sin grundläggande uppgift att utbilda och inspirera sina elever. Istället har de lyckats skapa en miljö där apati och nedlåtande attityder frodas, en miljö som skriker efter tillsyn och omstrukturering.
Elev
21 sep 2023

Estet

Min ärliga åsikt om cyber.

Jag går sista året av gymnasiet på denna skola och jag har varigt med om värre, min grundskola var betydligt värre inom personal och elev regionen. Men cyber är hemskt inom regler och mat. Med en sån stor skola med så pass många elever är det genuin sinnessjukt hur många år i rad det har varigt mat problem. Matkön sträcker sig till korridorerna och väntetiden är på ett ungefär utan att skoja eller överdriva 20 - 30 minuter. Jag gav upp på maten helt i åk 2 när det var uppenbart att jag inte kommer få mat. Jag tvingas att spendera pengar på egen mat istället för att kunna äta av skolans mat som jag har rätt till. Jag måste ta med mig mat själv och det värsta är nog att alla vet om detta men inget händer. Lärarna struntar oftast i att sluta 10 min tidigare för att eleverna inte alla ska släppas på samma gång för att det är för jobbigt för dem att gå upp 10 min tidigare. Matsalen är skämtsamt liten relativt med hur många elever som finns på skolan + lärare. Maten är även bedrövligt dålig och då är jag en person som inte alls är kräsen och kan äta nästintill allt, men det finns hår i maten. Det finns inte tillräckligt med skåp för alla elever heller så man måste dela skåp med två till tre andra då ettorna och tvåorna prioriteras. Reglerna är sjuka, om man är förkyld i mer än 4 dagar måste man komma med ett läkarintyg, folkhälsomyndigheterna skriver att en förkylning brukar vara från 7 - 10 dagar. Då förväntar dem sig att man ska gå till vårdcentralen och vänta där man kan få en läkare att skriva på papper att du har en förkylning, när sjukvården har mycket viktigare saker för sig. Det är hur jag tolkar det och förstår deras utlåtande på SchoolSoft. Det är bråk väldigt ofta och kommer polis eller ambulans varje termin och det har varigt så stökigt att utespringet har blivit ifrågasatt och ser ut som att det blir inställt. Vissa av lärarna är verkligen guld värda och betyder så mycket för att man ens ska orka med skolan, dem lyssnar är roliga och så snälla och pedagogiska att man mår bra bara man ser dem i korridorerna eller hör deras namn. I varje skola finns det dock lärare som inte kanske valt rätt yrke eller inte borde jobba med barn. Vissa har svårt att förstå när man har svårigheter med hur dem lär ut och ibland så ignorerar dem helt elevernas åsikt om hur mycket dem lär sig på lektionerna beroende på lärarens sätt att lära ut. Hoppas det var förståeligt vad jag sa där. Vissa tar helt ut motivationen ur en och får en att ifrågasätta sig själv och sina instinkter och färdigheter ifrågasätter en på ett icke pedagogiskt vist. Eleverna är som lärarna vissa är genuint så respektfulla och snälla att man dör inombords men andra är så våldsamma och dömande att man måste byta klass, vilket jag gjorde. Av någon anledning är det många som inte gillar folk med olik stil och säger det öppet. Vissa överdoserar på parfym och andra har inte hört ordet deodorant förut. Det brukar vara högljudd i korridorerna men det beror mycket på vilken tid och vilken korridor och vilken linje/linjer som vistas mest i korridoren. Personligen är min klass jätte fin och alla är respektfulla, roliga och snälla. Men jag vet om andra klasser med mycket drama och bråk och mycket slisk killar som inte tas hand om. Vi har även inte någon slags skolgård, vi har en parkering och några bänkar och två träd samt en liten gräsmatta längst fram. Jag hoppas insynen är okej och att ni förstår hår långt ner mina förväntningar är med tanke på att detta är betydligt bättre än min grundskola var. Jag har inget hat mot cyber alls och hade/har inga förutfattade meningar men vissa saker är genuint så dåliga att jag tror att ett team av 5 åringar hade gjort ett mycket bättre jobb av att ta hand om skolan än dem som gör det nu.
Elev
29 jul 2023

Naturvetenskap

För dålig skola och utbildning

Cybergymnasiet är en jättedålig skola, har aldrig gått i en fånigare skolan än cyber gymnasiet.
Annat
7 jul 2023

ekonomi

Usch

Tänkte börja på cyber ekonomi men efter alla dessa kommentarer på stökiga elever och dåliga lärare så kommer jag inte sätta foten i cyber.
Elev
13 feb 2023

Cybergymnasiet behöver skärpa sig. Ingen gillar det här

Går i cyber själv så jag skriver detta från ett konkret perspektiv. Nästa alla lärare jag har har gjort mig besviken på olika sätt. Jag har ingen lärare jag tycker om. Och jag säger inte detta för att jag kanske inte gillar ämnena utan jag kan skilja på lärarens personlighet från själva lektionen. O det jag kan säga är att många av lärarna kan vara lite kaxiga skulle jag påstå allt från att behandla eleverna som om dom har kaxat emot ( när de egentligen frågade simpla frågor ) till att ha en ”visa vart skåpet ska stå” mentalitet, vilket inte behövs mot dina elever som bara vill lära sig. Sen har jag också upplevt att vissa inte ens är själva intresserade i sitt egna ämne som dom lär ut vilket gör att ingen vill lyssna på lektionerna och att ingen jobbar. Sedan så har jag märkt hur det har funnits några gånger där allt ansvar hamnar på klasserna när nåt gått dåligt (vilket är förståeligt om det nu har gjort det) när till exempel en hel klass fått F i ett ämne så tänker inte dom ”kanske är läraren inte bra på att lära ut” utan skulden är helt på eleverna vilket inte riktigt är rättvist. Det känns som om alla lärare har nått emot en dagligen helt enkelt vilket inte känns så bra. Rädda er själva genom att inte börja här. Ni kommer att hamna i en depression o ingen lärare kommer motivera er att komma ur den. Mat situationen är dålig oxå vilket behöver ett helt paragraf för sig själv. Självklart kan man klaga om dessa problem till rektorn men dom har bevisat gång på gång att de inte lyssnar på oss elever och tycker att allt går bra som det gör så tänker inte ens ta upp det med dom ( vill inte känna mig mer ogillad av skolpersonal mer än vad jag gör). Som avslutning vill jag bara säga att jag är hellre utan student examen o jobbar på donken o städar ner spydda toaletter än att gå här ( skulle gärna vilja hoppa av om jag fick av mina föräldrar). Tack för mig och gör inte samma misstag som jag och många andra gjort :)
Elev
16 dec 2022

Missnöjd elev

Det finns nog få skolor som är värre. Lärare som ger inkorrekt information på lektionerna, utan legitimation och slösar tid på onödiga icke betygsättningen uppgifter som att slösa en halvdag på att vandra runt i Stockholm Universitets korridorer och prata om vilka misslyckanden alla i klassen är istället för att förberedda inför nationella proven. Mentorer bryr sig inte och sätter närvaro och frånvaro hur som helst. Lärare är deprimerande och det syns!

Om det räckte inte var det slagsmål varje dag. Lärare visste om det och skrattade bara åt dem misshandlade. Själv blev hotad och påhoppad av en grupp elever och lärare bara såg på och gjorde inget. Ta någonting annat, allt är nog bättre än Cyber.
Elev
15 dec 2022

el och energi

Stökig skola

Vad ska man berätta liksom.. har gått här i nästan tre år och under hela min tid på denna skola har jag fått stå ut med mobbning,trakasserier,ryktesspridning, och otrevliga elever. Vissa lärare kan vara bra men många är tyvär dåliga man får inte direkt nån hjälp om man ber om det och så struntar dom flesta lärare i eleverna. Miljön är katastrof framförallt på plan 3. Det har varit slagsmål ett par gånger i kafiterian då polisen har varit tvungen att komma. Så jag skulle verkligen avråda alla er att börja här välj nåt bättre skola istället.Här är det bara stökigt och ansvarslöst.
Elev
20 nov 2022

el och energi

kingar som jobar på cyber

lärarerna höjde mina betyg från F till E miit i sommare de här e king gymnasium

Svar från Cybergymnasiet Stockholm

Hej!

Tack för att du lämnar ett omdöme. Det framgår dock inte av din kommentar när detta kan ha hänt. Om du eller någon annan vill läsa mer om hur vi arbetar och har arbetat med att säkerställa ett hållbart och rättssäkert prövningsförfarande på skolan, vänligen läs denna artikel som publicerades på AcadeMedias sida nyligen: https://academedia.se/nyheter/cybergymnasiet-innerstadsskolan-for-alla/

Varma hälsningar,
Skolledningen
Föredetta elev
13 nov 2022

samällsvetenskaplig

Vafan ska man skriva

gick här nästan 2 veckor i samhällsvetenskap. Klassen var skön men det fanns visa elever som var stökiga.
skolmiljön är dålig både i korridorerna, matsalen, klassrummen osv.
Skolmaten var dålig, det var ett tillfälle där maten var slut och då skulle dom beställa pizza till oss elever men tyvärr fick man inte pizza, eller var det för kort lunchrast. Vi fick gå till cafiteriat och äta smörgos som var torra och inte mättande.

Det fanns visa sköna lärare medans visa lärare som var mindre bra såsom min mentor jag hade som även undervisade i engelska. Dålig med energi hade dom flesta lärarna och man blev ganska trött på lektionerna pågrund av lärarens energi.

Det som också var dåligt var att mitt klassrum var i våning 8 medans skåpen är i våning 5. Liksom man är helt trött efter man sprungit upp till våning 8 osen så kommer man på att man glömt sin dator eller något så är man tvungen att springa ner och upp.
Det är för mycket spring.

Svar från Cybergymnasiet Stockholm

Hej!

Tack för att du lämnar ett omdöme. Vi beklagar att dina upplevelser av vår skola inte var tillfredställande. Vi hoppas att du gick för att prata med rektorn om detta under din tid på skolan. Vi är alltid öppna för att lyssna och lära, om det finns någonting som vi kan skapa bättre förutsättningar kring.

Om du eller någon annan vill läsa mer om hur vi arbetar och har arbetat med undervisningskvaliteten på skolan, vänligen läs denna artikel som publicerades på AcadeMedias sida nyligen: https://academedia.se/nyheter/cybergymnasiet-innerstadsskolan-for-alla/

Varma hälsningar,
Skolledningen
Elev
23 okt 2022

Samhällvetenskap

Gick i cyber några dagar bara, ca 10 dagar totalt tills jag bytte.
Gick i samhäll, var ganska mycket spring. Skåpen låg i våning 5 medans vi var i våning 8. Sedan kändes klassrummet jag va i ofräsch samma sak med själva skolan. Matsalen är också ofräsch o skolmaten är en annan nivå.

Lärarna verkade också ganska trötta under perioden jag gick i cyber ä. Verkade trötta, sega o det gjorde att ens egna drogs ner också

Från 17 augusti till 30 augusti så vart de med det ;)
Föredetta elev
20 aug 2022

Bara dåligt!

Den värsta skolan jag har gått på! jag blev mobbad i nästan 2 år medan min mentor bara satt och titta på. Jag blev engång misshandlat av 4 elever som gick i min klass en kväll i en väldigt tomt korridor. Jag sa dagen efter det till min mentor men han bara mumlade och inte gjorde någonting! trots att jag sa till honom vilka det var som gjorde så. Jag blev nersparkat och slagen i ansiktet och hade till och med lite blåmärken som bevis men han gjorde inte så stor grej av det och skrattade bara åt det. Sen gick jag till en personal från elevhälsan och han kunde inte göra nåt heller han pratade bara med två av dom som slog mig och sen sa han att jag inte har bevis på att det var just dom som hade gjort så. Tillslut så var jag tvungen att göra en anmälan på dessa elever. Så jag ångrar så mycket att jag valde denna skola den gjorde mig bara deprimerad! önskar att den skolan kunde läggas ner. Sök bara en annan skola om du har möjligheten för här kommer du bara slösa dina dagar i onödan. Man lär sig ingenting för lärarna är outbildade och ledningen är dålig på att planera saker.

Svar från Cybergymnasiet Stockholm

Hej!

Det låter mycket tråkigt att din upplevelse av CyberGymnasiet inte har varit positiv. Vi tar självklart mycket allvarligt på det du skriver. Det är absolut inte något beteende som vi accepterar på skolan. Vi jobbar ständigt för att skolan ska vara en trygg plats och vi stänger skolan efter sista lektion och inga är elever är kvar på kvällarna.

Vi bedömer att våra är väldigt engagerade och kompetenta och gör det de kan för att hjälpa sina elever. Vi tycker att det är väldigt tråkigt att din upplevelse är att läraren skrattade och inte gjorde tillräckligt. Vår erfarenhet är att lärarna alltid tar incidenter på största allvar och agerar direkt när de ser eller hör något.
Elev
24 jun 2022

Dåligt!

Den här skolan är jätte dåligt! Ingen koll på lärare/elever, och dålig skolledning,. Lärarna sätter inte betyg ordentligt och alla gör bara som dom vill. Jag hade engång en lärare som inte hade någon lust att betygsätta mina inlämningar! Jag fick flera gånger gå runt och göra klagomål åt saken men inget gjordes! Ledningen struntar bara i alla problem som finns

Börja aldrig här!!!

Svar från Cybergymnasiet Stockholm

Hej!

Det är väldigt tråkigt att du har en sådan upplevelse av skolan. En av lärarnas uppdrag är att bedöma och betygsätta och det ingår i deras arbetsuppgifter. Det finns inte någon lärare som inte gör detta. Skolledningen har inte fått några klagomål om att någon lärare inte skulle göra sitt arbete vad gäller detta.

Vilka problem syftar du på att skolledningen har struntat i? Om man är missnöjd är det viktigt att man framför det, så att skolan får möjlighet att åtgärda det man är missnöjd över. Våra elever är viktiga för oss.
Visar 30 av totalt 69 omdömen

Om SchoolParrot

  • SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare.
    Läs mer om SchoolParrot och företaget
  • Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren.
    Läs vår policy för omdömen