vi har haft snart en termin och vi har inte vart i slöjd rummet än.
läraren pratar om saker som inte tilhör hans ämnen.
dumt att höra en balding 45 prata om ai 2 timmar sträck på SLÖJD
Att vara förälder innebär att man oroar sig för sitt barns välbefinnande på många olika sätt. En av dessa oroar kan vara barnets vikt och hälsa. När min son började på Deltaskolan märkte jag snabbt en förändring i hans vikt. Det var en ökning som jag inte kunde ignorera, och jag började misstänka att skolmaten spelade en stor roll i detta.
Från första dagen på skolan har min son pratat om hur god maten är. Han älskar att äta i skolans matsal, och det gläder mig att han tycker om sina måltider. Men när jag besökte skolan och såg matsedeln, blev jag bekymrad. Många av rätterna var kaloririka och saknade de näringsmässiga balanser jag förväntar mig att skolmat ska ha. Det serverades ofta rätter som var friterade eller hade högt innehåll av fett och socker.
Jag märkte att min son började be om mindre frukt och grönsaker hemma, något som han tidigare alltid har ätit med glädje. Istället efterfrågade han mer av den sortens mat han fick i skolan. Det blev en tydlig kontrast mellan den varierade kost vi försökte erbjuda hemma och den mat han fick på skolan.
Efter några månader visade vågen att min son hade gått upp betydligt i vikt. Hans kläder började sitta tajtare, och han blev snabbare andfådd under lek och sportaktiviteter. Detta var inte bara en fysisk förändring; jag såg också hur hans självförtroende påverkades negativt. Som förälder kändes det hjärtskärande att se honom kämpa med något som delvis var utanför vår kontroll.
Jag kontaktade skolan och uttryckte mina bekymmer över matsituationen. Jag vet att skolor har en tight budget och många munnar att mätta, men jag tror att det är viktigt att vi prioriterar barnens hälsa. Jag föreslog att skolan skulle erbjuda mer hälsosamma alternativ och minska på de mer ohälsosamma rätterna. Det handlar inte om att förbjuda barn från att äta vad de tycker om, utan snarare om att ge dem bättre valmöjligheter.
Det är min förhoppning att skolan lyssnar på oss föräldrar och tar våra bekymmer på allvar. Barnens framtid och hälsa står på spel, och vi måste arbeta tillsammans för att säkerställa att de får de bästa förutsättningarna för att växa upp friska och starka. Jag älskar min son och vill se honom blomstra på alla sätt, och det inkluderar att han har en sund relation till mat och hälsa.
Lärarna suger och man lär sig inget på lektionerna. + det händer bara massa skumma grejer inom den här skolan. Dom får den att se bra ut online men börja inte här. jag varnar er
Mitt allmänna intryck är att detta är en bra skola, särskilt för idrottsintresserade ungdomar med vassa tränare i fotboll och handboll.
Lärare är kompetenta på många sätt och verkar brinna för sitt jobb.
Det är något av en lyx att det på den lilla skolan finns två stödpersoner, så kallade elevcoacher. Mycket bra för eleverna, riktigt dyrt för skolan, men skolan verkar ha satsat på förebyggande arbete, på att stödja eleverna här och nu. Jämför skolans satsning med stora fristående skolor som sparar på allt man kan och kanske bara har 1 kurator på deltid som bara kan nås när man bokat tid en vecka i förväg.
Det är inte mer stökigt varken i klassrum eller i korridorerna än på andra skolor. Det enda jag skulle kunna klaga på är frånvaron av en innegård. Eleverna har ett naturreservat att gå till men verkar inte vilja ta sig dit.
Åt andra skolan kan det vara svårt att hitta nya lämpliga lokaler som också ligger i bra avstånd till eleverna.
Jag rekommenderar skolan därför att den har lärare som lägger sitt hjärta i sitt jobb. Personal som har mer kvalitativt kontakt med eleverna än jag sett annanstans.
Här får du ingen känsla av en INSTITUTION där en elev är liten i mängden utan en familjär känsla.
Det finns ingen perfekt skola men den som sågar skolan lär ha helt orealistiska förväntningar.
KMA existerar bara på papperet det är inget man arbeter utefter vilket är väldigt tråkigt.
Elever särbehandlas, det finns en stödfunktion på skolan men hen hinner inte med, resterande elever som behöver stöd och anpassningar får inte det stöd och anpassningar de behöver.
Man använder sig av iPad’s i undervisningen med digitala böcker, alla iPad’s är helt upplåsta så elever kan om de vill sitta och spela spel på lektionerna.
Det finns lärare som inte klarar av att få ordning på sina klassrum så elever blir störda under lektionerna av andra elever dagligen, det kommer visa sig på resultaten vilket ger eleverna på skolan ett livslångt handikapp när de ska vidare i livet efter skolan.
Blev precis klar med deltaskolan, 7an kan vara svår då man träffar nya människor och inte riktigt vet vart man ska ta vägen men med tiden blir man vän med de flesta eftersom skolan är så liten så då har man en bra kontakt med alla.
De flesta lärarna är bra på att lära ut saker och lyssna på eleverna i de teoretiska ämnena. Man lär känna varje lärare och skapar mer eller mindre ett band med de under de 3 åren. Rektorn är även väldigt bra eftersom han bryr sig om eleverna och miljön i skolan.Sen finns det de sämre lärarna som i t ex ********** som sätter krav på en när det oftast är svårt att hinna med arbete när tiden försvinner under pandemin samt är allmänt svår att jobba med.
Det värsta med skolan är att det va ett ständigt gnäll om att man inte får ha på sig luvor eller liknande små saker som man kunde råka illa ut för.
Det är inte svårt att få bra betyg här eftersom allt är så väl uppbygd av kompetent personal så man får den hjälpen man behöver samt så krigar lärarna om att dina betyg ska vara bra och att du ska ha en bra framtid.
Måste hylla Annika (vicerektor/mattelärare) som gjorde verkligen extra insats inom matematiken under pandemin för att vi elever skulle lära oss och med det få bra betyg även om hon hade extra ansvar som vicerektor så hittade hon ba muntliga prov som skulle täcka delar av betygen så att inget fattades. Man kände verkligen respekt till en sådan mäktig kvinna men man fick minst lika mycket tillbaka.
Skol maten va 50/50, då vi åt i en resturang men ibland fick vi mat som inte va så god men maten är inget man ska klaga på för mycket. Dock är det negativt att under mitt första år åt vi samma mat som andra vuxna i lokalen, under 8an delades vi upp så att vi fick en helt egen sida av matbrickorna så att vi inte störde andra vuxna. Men under 9an fick vi en egen del av salen och egen ställ med mat, det negativa är att vi fick 3 gånger mindre mat än de andra i matsalen. Vi kunde få en bricka med pasta och en bricka några andra proteiner (som inte va de godaste) medans vuxna fick äta steak och hade hur mycket som helst att välja på medans vi gick ut från matsalen ibland utan att ha ätit mat, om man exkluderar bröd. Sen fick vi kolla på när våra lärare även fick ta del av den bättre maten av någon anledning och vi fick inte ens gå nära där deras mat fanns för då skulle snåla************** jaga dig för du tog sallad. Den där****** är det absolut värsta med restaurangen.
Blev precis klar med deltaskolan, 7an kan vara svår då man träffar nya människor och inte riktigt vet vart man ska ta vägen men med tiden blir man vän med de flesta eftersom skolan är så liten så då har man en bra kontakt med alla.
De flesta lärarna är bra på att lära ut saker och lyssna på eleverna i de teoretiska ämnena. Man lär känna varje lärare och skapar mer eller mindre ett band med de under de 3 åren. Rektorn är även väldigt bra eftersom han bryr sig om eleverna och miljön i skolan.Sen finns det de sämre lärarna som i t ex bild/slöjd som sätter krav på en när det oftast är svårt att hinna med arbete när tiden försvinner under pandemin samt är allmänt svår att jobba med.
Det värsta med skolan är att det va ett ständigt gnäll om att man inte får ha på sig luvor eller liknande små saker som man kunde råka illa ut för.
Det är inte svårt att få bra betyg här eftersom allt är så väl uppbygd av kompetent personal så man får den hjälpen man behöver samt så krigar lärarna om att dina betyg ska vara bra och att du ska ha en bra framtid.
Måste hylla Annika (vicerektor/mattelärare) som gjorde verkligen extra insats inom matematiken under pandemin för att vi elever skulle lära oss och med det få bra betyg även om hon hade extra ansvar som vicerektor så hittade hon ba muntliga prov som skulle täcka delar av betygen så att inget fattades. Man kände verkligen respekt till en sådan mäktig kvinna men man fick minst lika mycket tillbaka.
Skol maten va 50/50, då vi åt i en resturang men ibland fick vi mat som inte va så god men maten är inget man ska klaga på för mycket. Dock är det negativt att under mitt första år åt vi samma mat som andra vuxna i lokalen, under 8an delades vi upp så att vi fick en helt egen sida av matbrickorna så att vi inte störde andra vuxna. Men under 9an fick vi en egen del av salen och egen ställ med mat, det negativa är att vi fick 3 gånger mindre mat än de andra i matsalen. Vi kunde få en bricka med pasta och en bricka några andra proteiner (som inte va de godaste) medans vuxna fick äta steak och hade hur mycket som helst att välja på medans vi gick ut från matsalen ibland utan att ha ätit mat, om man exkluderar bröd. Sen fick vi kolla på när våra lärare även fick ta del av den bättre maten av någon anledning och vi fick inte ens gå nära där deras mat fanns för då skulle snåla turkiska ägaren jaga dig för du tog sallad. Den där ägaren är det absolut värsta med restaurangen.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
läraren pratar om saker som inte tilhör hans ämnen.
dumt att höra en balding 45 prata om ai 2 timmar sträck på SLÖJD