Läs om du eller ditt barn tänker börja på denna skola
Några lärare på denna skola är verkligen suveräna, några av de bästa lärarna jag någonsin haft. Däremot har ledningen tydliga brister, rektorn och biträdande rektorn påstår att de bryr sig om sina elever. Rent ytligt kan det se ut så och många inklusive mig själv har trott på detta. Jag har hört skräckhistorier från elever och själv upplevt saker som får mig att tappa förtroendet för de som ska vara här för att hjälpa mig.
Till exempel har det varit flera gånger att elever haft svårigheter med sitt lärande och psykisk hälsa, men de bryr sig endast när skolgången påverkas och närvaron o betygen går ner. De säger att de inte tror på psykiska sjukdomar och ger en inte hjälp om man inte har diagnos på papper (Även då är ”extrahjälpen” sällan utförd av lärarna). Däremot står det att enligt skolverket ska lärare anpassa sitt lärande och ge extrahjälp till de som behöver det även om man ej har en diagnos.
Själva lärandet är bra, man lär sig mycket bredare och djupare om sina ämnen än vanliga svenska grundskolor. Med mycket fördjupning inom påverkan på individ & samhället av det som man lär sig vilket jag tycker är väldigt intressant. Dock har vi mycket prov och inlämningar, som kan bli väldigt stressande då de ofta alla faller på samma vecka en efter den andre. Detta kan leda till en ganska ångestfylld skolgång som (om man bryr sig om sina betyg) kan vara väldigt prestationsstressande. Om du då hamnar efter i ett ämne kan det vara svårt och ansträngande att kunna hinna ikapp.
Jag och många andra elever på denna skola har upplevt och observerat att skolan verkar prioritera de yngre barnen som går i PYP (1-5:e klass) mycket mer än de som går i MYP (6an-9an). Event som ska skapa gemenskap mellan klasser försvinner efter man har gått ut 5an. Man har ingen vinteravslutning, inga klassfester, säsongfirande, utflykter, etc. för de äldre barnen. Jag har gått i den här skolan sen lågstadiet och det var en tydlig skillnad och övergång från PYP till MYP, och mycket besvikelse med det.
Skolmaten är helt okej, inget som står ut på varken bra eller dåligt sätt. Klasserna i skolan har en särskild gemenskap som jag har upplevt det. Den är så klart som varenda skola att det finns någon typ av ”hierarki”, men den är lätt att ignorera. De flesta hittar sina egna grupper men kan ändå umgås med de flesta i klassen, som jag tycker står ut ganska mycket jämfört med andra skolor. Givetvis finns det mobbare och dåliga människor men de flesta jag sett på skolan har ändå några kompisar, väldigt sällan att jag ser elever själva i korridorerna.
Inomhusmiljön är vacker, men trång, på rasterna kan det bli omöjligt att ta sig förbi till sitt skåp, därpå är skåpen väldigt små. Sittplatser finns men väldigt få ställen för elever att bara hänga på rasterna. MYP klassrum befinner sig på tredje och fjärde våningen och bara två ”hangout spots” finns.
Sammanfattningsvis, har skolan så klart sina starka och svaga punkter. Många av dessa svaga punkter kan enkelt förbättras för den att här skolan ska nå sitt maxpotential. Jag hoppas att jag har kunnat ge lite insyn i hur det är för mig att vara elev på Europaskolan.
Jag tycker att denna skola är en jättebra skola för att den har bra regler och bra lärare. Vissa tycker att vissa lärare eller regler är stränga men det är för att skolan har en strikt policy om både tuggummi och mobiltelefoner och också om mobbning och jag tycker att det är väldigt bra att lärarna är stränga med det och de har om de olika policyerna har de gjort mycket research om och hur det påverkar t.ex hur mobiltelefoner påverkar vårt lärande. Vissa elever klagar om hur man får "lines" men det är bara för att de inte följer policyn och om man inte följer den kommer det bli såklart konsekvenser. Jag tycker att det är en jätte bra skola och de har precis bytt matbolag så det är god mat för de vegetariska (jag är vegetarian) tycker jag.
Detta är en skola med hög kompetens och närvaro bland lärarna. Fantastiskt bra skola! Eleverna har möjlighet att prata med lärare om sin pedagogiska utveckling.
När mitt barn först började Europaskolan för ca 5 år sedan var jag extremt nöjd. Men jag vill informera om att skolan har implementerat flera regler som jag inte anser hör hemma på en svensk skola. Mobilen måste lämnas in från början till slutet av dagen vilket känns helt orimligt då jag har köpt den mobilen till mitt barn för att jag ska kunna nå dem eller dem mig ifall något händer under skoltid. Idag kom en ny regel om att dörren till klassrummet låses 8:30 och de som kommer sent får sitta utanför och helt enkelt missa hela lektionen. Är inte skolan till för att lära sig? Tyvärr tags den möjligheten bort för elever om bussen blir sen.
Successivt har nya regler lagts till och nu påminner Europaskolans skolsystem om det amerikanska skolsystemet. Om detta fortsätter får jag börja leta efter en ny skola.
sämsta skolan jag någonsin gått på, skolan har fått mig att må skit dåligt och lärarna suger. Lärarna ger ut så kallade ”lines” och det är att man måste skriva 100 meningar på ett papper. Man kan få lines bara av att ha sin mobil i bakfickan. Skolan är verkligen så dålig och jag rekommenderar inte att ni börjar på den.
Engagerade lärare, helt enastående bra och närvarande rektor som kan namnet på alla elever, ordning och reda, höga akademiska krav och bra kamratanda. Minus: skolmaten och den lilla skolgården.
Motiverade lärare, personlig och vänlig atmosfär och framförallt väldigt fin metod för att stärka prestation hos elever. Rekommenderas verkligen
Vi är så nöjda för vår son
Fantastisk skola. Härlig mix av barn och lärare. Fantastiskt engagemang i vått och torrt. Vår dotter har växt som person och människa under sina år där. Hatten av och hjärtligt tack!
Verkligen en motiverande skola med fin miljö, gör saker på ett effektivt sätt som lär hjälpa eleverna i framtiden. Mycket glada att ha haft våran dotter på denna skola.
Jag går där och tycker den inte är super bra pga av flera anledningar.
Först av allt finns det inga raster och har inte haft det sedan 5 klass. Då menar jag inga. De yngre barnen har rast men de har en liten parkering att vara på. De ger ut ”lines” ofta, vilket menas att om man har gjort något (de kan vara något som att ha telefonen i fickan) de måste man skriva någonting 100 gånger på ett papper. Det kan vara på franska, spanska, engelska eller svenska. Det är också en privatskola vilket menas att hon som äger skolan får pengar rakt i sin ficka när någon börjar.
Jag har haft hemkunskap i 2 år och har lagat mat 2 gnr.. Det är ofta så att skolan beställer för lite mat också det har hänt flera gånger att man inte får äta sig mät.
Riktigt jäkla kapitalist fal.
Mina båda barn går till skolan och är mycket nöjda . Vad gäller undervisning dom måste jobba hårt att få bra betyg är inte lätt !!!
Mat i skolan - den äldsta sonen tycker mycket om den tyvärr yngsta nej .
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
Till exempel har det varit flera gånger att elever haft svårigheter med sitt lärande och psykisk hälsa, men de bryr sig endast när skolgången påverkas och närvaron o betygen går ner. De säger att de inte tror på psykiska sjukdomar och ger en inte hjälp om man inte har diagnos på papper (Även då är ”extrahjälpen” sällan utförd av lärarna). Däremot står det att enligt skolverket ska lärare anpassa sitt lärande och ge extrahjälp till de som behöver det även om man ej har en diagnos.
Själva lärandet är bra, man lär sig mycket bredare och djupare om sina ämnen än vanliga svenska grundskolor. Med mycket fördjupning inom påverkan på individ & samhället av det som man lär sig vilket jag tycker är väldigt intressant. Dock har vi mycket prov och inlämningar, som kan bli väldigt stressande då de ofta alla faller på samma vecka en efter den andre. Detta kan leda till en ganska ångestfylld skolgång som (om man bryr sig om sina betyg) kan vara väldigt prestationsstressande. Om du då hamnar efter i ett ämne kan det vara svårt och ansträngande att kunna hinna ikapp.
Jag och många andra elever på denna skola har upplevt och observerat att skolan verkar prioritera de yngre barnen som går i PYP (1-5:e klass) mycket mer än de som går i MYP (6an-9an). Event som ska skapa gemenskap mellan klasser försvinner efter man har gått ut 5an. Man har ingen vinteravslutning, inga klassfester, säsongfirande, utflykter, etc. för de äldre barnen. Jag har gått i den här skolan sen lågstadiet och det var en tydlig skillnad och övergång från PYP till MYP, och mycket besvikelse med det.
Skolmaten är helt okej, inget som står ut på varken bra eller dåligt sätt. Klasserna i skolan har en särskild gemenskap som jag har upplevt det. Den är så klart som varenda skola att det finns någon typ av ”hierarki”, men den är lätt att ignorera. De flesta hittar sina egna grupper men kan ändå umgås med de flesta i klassen, som jag tycker står ut ganska mycket jämfört med andra skolor. Givetvis finns det mobbare och dåliga människor men de flesta jag sett på skolan har ändå några kompisar, väldigt sällan att jag ser elever själva i korridorerna.
Inomhusmiljön är vacker, men trång, på rasterna kan det bli omöjligt att ta sig förbi till sitt skåp, därpå är skåpen väldigt små. Sittplatser finns men väldigt få ställen för elever att bara hänga på rasterna. MYP klassrum befinner sig på tredje och fjärde våningen och bara två ”hangout spots” finns.
Sammanfattningsvis, har skolan så klart sina starka och svaga punkter. Många av dessa svaga punkter kan enkelt förbättras för den att här skolan ska nå sitt maxpotential. Jag hoppas att jag har kunnat ge lite insyn i hur det är för mig att vara elev på Europaskolan.