Fin skola där barnet får en stor trygghet och fint samspel med både barn i samma ålder, äldre och yngre. Engagerade lärare, elevinflytande. Trivs väldigt bra!
Liten skola, små grupper, åldersblandat, vilket gör att eleverna respekterar varandra-ingen mobbing. Eleverna i olika åldrar hjälper varandra. Mycket bra personal, inga konflikter sinsemellan. Jag rekommenderar denna skola och fritids. Alla samarbetar över gränserna.
Mmm, om jag ska va ärlig… är den lite för skibidi för mig, men andra folk kan säkert gilla den (skibidi är ett uttryck som betyder ilska och negativitet). Jag var där på skolavslutningen för min son, (som slutade förra året) och tycker att man ska kunna sjunga om man vill. Urf urf urf urf urf urf, urf urf urf urf urf
Haha jag skojar det är bara en sång jag hörde mitt barn spela
Väldigt bra skola med kvalite. Lärarana är bra på att lära ut och visa vad eleverna ska göra, Mitt barn stannar på fritids för att han har mycket bra där jämfört med sin andra skola där han blev mobbad och utsatt av både lärare och elever!
Kvalite skola rekomenderar!
Har haft alla våra tre barn på Fria Maria och det har fungerat mycket bra. Lärarna har varit engagerade och framför allt har det varit en trygg miljö. Har det varit bråk eller konflikter mellan elever har det hanterats på ett bra sätt. F-3 som är åldersintegrerat funkar bra, framför allt när de är yngre, i årskurs 3 kan dock åldersskillnaden 6-10 upplevas som stor bland 9-10 åringarna. Smedjan, mellanstadiet har varit om möjligt ännu bättre med fantastiska lärare.
Katastrof för elever med NPF. Elevhälsomötena om mitt barn mående och prestationer bestod av att klaga på mitt barn och allt barnet gjort fel. Inte alls lösningsorienterat. Otroligt tråkigt bemötande från skolledningen och ingen självinsikt om att de inte har kunskaper om NPF.
Skolan har inte förmåga att se att deras undervisningsform för barn med särskilda behov är undermålig - de skyller allt på barnet och föräldrarna. Vi har blivit orosanmälda en gång per år i fyra år! Men det finns inga brister i vårt föräldraskap, enligt Socialtjänsten. Bristen är hos skolan. Vid de sista anmälan suckade Socialtjänsten och sa direkt ”det blir inget av det här. Vi har träffat er och vi är inte ett dugg oroliga för Xx, mer än att skolan inte verkar kunna hantera situationen”:
Rätt jobbigt för oss att bli orosanmälda för att SKOLANS undervisning inte fungerar och vårt barn mår dåligt på skoltid (sällan på fritiden).
Har förstått att många skolor gör så här för att ha ryggen fri om det uppstår allvarliga problem eller om de får kritik för att de inte lyckas få barnen att uppnå målen. De maskerar orosanmälan i ”oro för barnet” men vårt barn är en underbar prick som mår bra utanför skolan.
Ett helt läsår i lågstadiet satt mitt barn isolerad i ett studierum med outbildad resurs. Barnet fick inte vara i klassrummet pga ”störde”. Vad gör det med ett barns självkänsla? Ingen undervisning av utbildad pedagog i studietimmes. Endast ung resurs. Snäll person, men det var ren förvaring. Skolarbetet var obefintligt, vilket inte är lagligt enligt skollagen.
Till slut fixade de en grupp för elever med NPF, den sk studion. Till en början hade de kompetent och specialutbildad pedagog - det ENDA som funderade för mitt barn. Äntligen! Men utan förvarning slutade hon i studion. Istället skulle en ny pedagog utan specialkunskaper ta sig an barnen med särskild behov. Vi fick inget svar om hennes utbildning men hon ska ha gått på NPF-kurs i två veckor. Som att det skulle räcka..?
Den nya pedagogen skulle få handledning av den specialutbildade men det funkade inte alls. Så varför slutade specialpedagogen när det var det enda som fungerade? Som kunde göra att mitt barn skulle uppnå åtminstone något av målen? Inget svar.
På slutet hade mitt barn med NPF alltså NOLL timmar per vecka med specialpedagog trots att behovet var enormt.
Det kanske allra värsta som fick mitt barn att må dåligt var bemötandet. Många var snälla bra personer, men hade väldigt låg kunskap om hur man agerar när ett barn med NPF hamnar i en låsning eller när känslorna tar över. Kunskapen om lågaffektivt bemötande verkade glömmas bort gång på gång trots att jag påminde om hur viktigt det var för mitt barn. De kunde stå tre till fyra vuxna lutade över barnet med oroade/upprörda ansikten när mitt barn var utåtagerande. Jag såg det flera gånger och ofta kom barnet hem och berättar. De har tagit barnet i armen, burit och dragit i barnet - istället för att gå undan och ta det försiktigt som brukligt är. De har även konfronterat mitt barn otaliga gånger när barnet varit i affekt, istället för att ta viktiga samtal över en bulle eller mysig miljö när barnet är på rätt ställe och kan ta till sig samtalet. Det här har skapat trauman för mitt barn och tilltron till vuxenvärlden är minimal.
Har du barn med NPF, lägg benen på ryggen och spring! Fria maria Barnskola är katastrof i bemötande gentemot både barn och föräldrar.
Jag är mormor till en flicka som går på Fria Maria. Hon har inte gått där så länge, men jag ser att hon är glad, vill alltid gå dit och lär sig intressanta saker och respekteras för den hon är. Har svårt att se hur det hade blivit för henne i en stor skola med större anonymitet, nu verkar hon känna alla barnen, vilket ger en känsla av tillhörighet.
Skolan är trevligt belägen på söder, med närhet till park. Tänker att det åldersintegrerade har många fördelar i de lägre åldrarna då barn mognar så olikt.
Bra skola med engagerade lärare, skolgårdar är en brist på Södermalm men i anslutning till skolan finns Timmermansparken. Utflykter sker ofta, nackdelen med detta är att det ska skickas med matsäck. Har man inte möjlighet att skicka hemifrån kan man säga till så ordnar skolan det.
Åldersblandade klasser med både separat och gemensam undervisning vilket gör att alla kan känna sig utmanade.
Omtänksamma pedagoger som verkligen tar sig tid och uppmärksammar barnen. De bryr sig väldigt mycket om att skapa en trivsam och kreativ miljö. Liten skola med stort hjärta.
Både vi föräldrar och våra barn är jättenöjda med Fria Maria, som har små klasser och otroligt engagerade lärare som har möjlighet att se och lära känna varje barn! Rekommenderar verkligen!
Den lilla skolan med stort hjärta och mycket kunskap.
En liten skola, där pedagoger ser eleverna och deras behov. Kreativa pedagoger som jobbar med olika teman genom läsåret.
Det lilla formatet skapar trygghet och här blir alla accepterade.
Nu har våra barn slutat på skolan men våra erfarenhet var total avsaknad och förmåga att hantera barn med npf-diagnos. Skolans lokaler är även trånga och det finns få utrymmen för mindre grupper och lugna platser. Man var även fast i sin organisation, och att möta individuella behov, oavsett om det var större stimulans och utmaningar eller att erbjuda tydligare & lugnare miljö fanns ej. Elevhälsan var bristfällig, kuratorn slutade sen, men den.vi kom i kontakt med var inte vidare kompetent.
Matematikundervisningen var vi väldigt kritiska till, dålig undervisning och inget material att jobba hemma med. Många lärare var dock välvilligt inställda och det fanns en del guldkorn.
Att det inte finns en egen skolgård behöver inte vara ett problem, men när det dessutom saknas organisation kring raster, redskap, rastverksamhet blev det inte en stimulerande miljö el bra paus för någon av mina barn.
Min dotter hade 7 fantastiska år i Fria Maria. Hon lärde sig väldigt mycket och fick fina betyg. När hon började i högstadiet sa lärarna där att Fria Maria eleverna generellt hade goda kunskaper. Vi är så tacksamma. Men viktigast av allt, hon kände sig trygg, sedd och hade roligt. Stort tack för enormt engagemang och gott samarbete
Det blev ingen bra tid för oss på denna skola. Absolut noll förståelse och ett bristande intresse för vår situation. Ett dåligt mottagande från start som bara fortsatte genom alla dessa år. Vi borde lämnat skolan mycket tidigare. Jag känner mig ledsen över att vi lät vårt barn stå ut med skolans okunskap kring en rad olika saker.
Här har du en skola med bristande struktur och arbetssätt och en ingrodd hålla-varann-om-ryggen-attityd.
Skolan har inget fungerande arbetssätt kring konfliktlösning och mobbing, så kräkningar, grovt språkbruk och slagsmål är en del av vardagen åtminstone i mellanstadiet. Skolan har en trygghetsplan men lyckas inte följa den - kränkningar rapporteras inte, incidentrapporter skrivs mycket sällan och lärarna svarar inte alltid ens på akuta mejl. Elevers upplevelser förringas och allvarliga händelser viftas bort eller ignoreras.
Skolan sätter inte in extra resursstöd för elever som behöver det utan barn med behov får turas om - när en får stöd får de andra vara utan den terminen. Skolan har låg kunskap kring neuropsykiatriska/osynliga funktionsnedsättningar och ifrågasätter både diagnoser och barns upplevelser hellre än att lära sig mer om dem. De slår ifrån sig synpunkter och tips från föräldrar och professionella externa, t ex arbetsterapeuter, BUP, psykologer. Samtidigt framhäver de gärna hur bra de tycker att de är på att jobba med adhd eller autism - något som alltså är grovt felaktigt.
Skolan drivs av pedagogerna själva, vilket ju borde vara positivt. Tyvärr har det istället lett till en kultur där personal och ledning håller varandra om ryggen.
Att föra fram kritik, ha synpunkter eller vilja ta del av dina barns skolgång är inte populärt och bemötandet är bitvis chockerande oprofessionellt.
Vi är så glada att vi tog barnen ifrån denna skola. Vi borde ha gjort det mycket tidigare.
En friskola med låg kvalitet.
Affärsidén är säkerligen ”barnpassning” till lägsta kostnad, där icke behöriga ”pedagoger” är sannolikt den största delen av personalen ( därför kallas för ”pedagoger ”och inte för lärare), där ämnesböcker delas av flera parallella klasser dvs ditt barn får aldrig egna ämnesböcker och det innebär att det är helt förbjudet att ta böcker hem.
En skola som visar sig fullständigt ointresserad i att ge barnen studievanor, disciplin och intellektuella utmaningar.
Är ditt barn ”omogen” då uppmanas du att ditt barn bör utredas för funktionsvariation. Det ger skolan extra pengar men det ger barnet inget förutom rätt att ”lyfta handen ” oftare vid frågor och tillgång till ”hörselskydd”.
Fria Maria Barnskola har den sämsta matte undervisning som jag har vittnat om. Matteläraren verkar ”vakna” bara i perioden nära nationella prov. Då skickar han material till föräldrar för att de ska träna med sina barn. Resultat av detta är bristande djupinlärning och svaga grundkunskaper.
Mitt barn har extrem dålig grund i matte och ett självförtroende som kommer att ta tid att bygga upp.
Undervisningen i de andra ämnen är lika svaga. I svenska tex är uppmaning till att läsa skönlitteratur en helt frånvarande rekommendation och inget man följer upp.
Fria Maria Barnskola är en plats som slösa bort superviktig tid i barnens hjärnutveckling.
Fria Maria Barnskola är mån om att hålla en bra kommunikation med föräldrar, och som föräldrar luras man av denna falska ”professionell ” fasad. Vi som föräldrar har varit lurad, naiva och dumma. Nu får vi konsekvenser som tex mitt barns bristande kunskap, dåligt självförtroende, understimulerad och ointresserad i skolan.
Fria Maria Barnskola är en organisation med svagt ledarskap, svaghet som grundas på att lärarna förutom att vara kollegor är delägare i den ekonomiska föreningen. Det ger utrymme till medelmåttighet och förvirring, där det viktiga är att inte riskera minska vinstutdelningen.
Gör inte samma misstag som oss, håll ditt barn borta från Fria Maria Barnskola.
Har gått på denna skola sedan förskoleklass och älskar den! Lärarna är engagerad i vad som händer i elevernas liv och om någon mår dåligt hjälper lärarna till. Jag går nu i 6an och slutar alltså snart. Känns trist och kommer sakna alla fantastiska lärare och elever. Det är ju dock en nackdel med att ha ett lågstadium också med alla barn som skriker och håller på, men man träffar nästan aldrig de mindre utan man kan hålla sig undan på mellanstadiets sida. Rekommenderar denna skola om ni vill att era barn ska bli självsäkra, engagerade i skolan, många vänner och mycket bra kunskap om saker i livet och skolan! Det jag gillar med skolan mest är lärarna, maten är okej, eleverna, lokalerna (litet men mysigt), platsen och det mycket bra schemat lärarna fixat. Sätt ditt barn i kön nu!
Jättebra grundskola där barnen lär sig kritiskt tänkande och där rektor är involverad direkt i verksamheten och därmed lätt att tala med vid behov för barnen.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen