lärarna undervisar på ett dåligt sätt och vägrar lyssna på vad man har och säga om man behöver hjälp. miljön är smutsig och skolan blir aldrig städad, toaletter är fult med avföring, papperskorgarna ligger utslängda på golvet, de kan vara blött i dagar för handfatet gått sönder. rektorerna har ett dåligt välkomnande och gör så eleverna värkligen inte tycker om dom.
En skola med en ”stark” ledning som även är ägare och anser att de kan ”göra som de vill”. Tyvärr många barn som genom åren farit illa av detta - ledningens synsätt är föråldrat och ej vetenskapligt grundade.
Mycket stor personalomsättning på inte minst mellanstadiet indikerar också om att inte heller många i personalen verkar må bra eller trivas i miljön. Sannolikheten är stor att ert barn får personal som byts ut flera ggr (eller blir långtidssjukskrivna) under de första åren på skolan. Finns så många bättre skolor i kommunen!
Dålig skolmat. Man får inte ta mycket kött alls. Det här skolan vill inte ah sina elever mätta för att det kostar mycket pengar även om vi beställer den billigaste maten möjligt från ärtan. Vet inte vart pengarna tar vägen som ska läggas på den här skolan. inte löner, inte material och verkligen inte mat. Rektorn sitter och köper kaffe med skolan pengar. Rektorn försvarade en elev som drog av håret av en tjej. Även skriker rasistiska saker till elever.
En skola som inte är för alla och en skola som inte tål kritik
Jag vill gå ut med en varning att placera sitt barn på denna skola.
Det finns en anställd som trakasserat ett barn så mycket att barn inte ville gå till skolan.
Jag har vid ett flertal tillfällen försökt få denne att förstå vad hen utsätter barn för och hur det påverkar barns vilja att gå till skolan, utan att lyckas. Det riktigt märks att den anställde inte förstår vad hen utsätter barn för.
Nu har samme anställde har hotat att anmäla en förälder till socialtjänsten för att på så sätt skylla över problemen i skolan på föräldern ifråga.
Denna förälder är aktiv och försöker lösa problemen i skolan genom att samarbeta med skolan, gå på möten, se till att skolan följer skollagen mm. Kort sagt, det är en förälder som tar ansvar för sitt barn.
Därför kommer jag nu att göra en polisanmälan om psykiskt barnmisshandel för att markera att den anställdes beteende gentemot barn inte är okej.
Jag tar upp det här eftersom det är viktigt att det kommer fram vad våra barn möter i denna skola.
Våra barn är i fara om denne anställde tillåts att möta våra barn, vilket skolans ledning och ägare ignorerar totalt och fortsätter att tillåta denna anställda att vara ensam med våra barn.
Jag har vid flera tillfällen försökt prata och kommunicera med skolans ledning och denna anställda, utan att nå fram. Det är som att prata med en vägg, det når inte fram.
Jag har märkt under mer än ett läsår hur denne anställde inte förstår hur hens beteende påverkar elevers mående utan att lyckas och därför har jag inget annat val än att både göra en polisanmälan och en anmälan till Skolinspektionen för att markera att det inte är okej att våra barn inte kan känna sig trygga att inte alla barn kan känna sig trygga på skolan.
Jag och flera andra har anmält denna skola många gånger till Skolinspektion samt framfört kritik öppet till skolan, därför blir en orosanmälan till socialtjänsten från denna anställda en hämndaktion från skolans sida mot den förälder som öppet kritiserar skolan och anmäler brister till Skolinspektionen.
Man kan också tolka det som att den anställde tar ut sin ilska på föräldern ifråga på dennes barn som är elev på skolan genom att anmäla till socialtjänsten.
En socialtjänst som har ryktet om sig i och utanför kommunen att vara en lekstuga där de anställda gör lite som de själva vill och känner för, där barn snarare skadas än får hjälp.
Jag är själv utbildad lärare och jobbat många år inom skolans värld och denna kommun är den enda av alla de kommuner jag jobbat i som lärare där socialtjänsten skadar barn mer än vad de hjälper barn.
Därför blir en anmälan till socialtjänsten snarare en form av att bidra till att barn skadas ännu mer än en hjälp för barnet.
Detta har jag också försökt få skolans ledning att förstå men det är som att prata med en vägg även när det gäller detta.
I vissa fall är det tydligen viktigare att följa lagen än att se till att man inte bryter mot barnkonventionen som skola. Medan i andra fall är det inte så viktigt om skolan bryter mot skollagen eller någon annan lag, då gör man allt för att mörka istället.
Det har kommit till min kännedom att en anställd på skolan har utsatt elever för kränkande behandling och att då anmäla till socialtjänsten blir ytterligare ett sätt att skada. Men det är också ett bevis för att den anställde skyller över sina brister som anställd på föräldern eller på eleven istället för att reflektera över sitt eget agerande som anställd mot de elever den anställde möter.
Men Friskolan Asken är inte en skola "för alla" som skollagen säger att den svenska skolan ska vara.
Friskolan Asken är en skola för de mer privilegierade barnen, inte för barn som kommer från de "lägre samhällsklasserna" eller familjer som inte har det så lätt i livet. Det ger att föräldrar från de "lägre samhällsklasserna" endera blir uttittade eller totalt ignorerade av de föräldrar som kommer från de "högre samhällsklasserna".
Detta strider mot skollagen vilket inte verkar bekomma de ansvariga för Friskolan Asken.
Styrelse/skolledning sätter munkavle på kritiska föräldrar
Jag ringde till Skolinspektionen då den som omskrivits som "diktator" försöker hindra mig som förälder att berätta för nya lärare på skolan som mitt barn har, om hur skolan riskerade att bokstavligt talat förstöra en elevs fortsatta studier och annan kritik.
Jag uppfattar det som om denne "diktator" försöker förbjuda mig att berätta saker som inte sätter skolan i god dager, utan snarare i väldigt dålig dager.
Den jag pratade med på Skolinspektionen sa att det där är inte lagligt.
Så nu har skolans ledning/ägare T O M börjat nästan begå lagbrott för att göra allt för att mörka vad som verkligen händer, hur föräldrar och barn som inte är födda "med silversked i munnen" t o m skadas - det händer som tur var inte ofta. Men det är allvarligt att det sker över huvud taget eftersom det inte förbättrar skolans rykte snarare skadar skolans rykte.
Det har tidigare skrivits bland omdömen här att det sker diktaturfasoner i skolans ledning. Men nu har det ju verkligen bevisats att en viss person i skolledning/ägare till skolan/representant i skolans styrelse verkar tro att hen lever i en diktatur. Varför annars försöker man som person i skolledning/ägare/representant i styrelsen försöka få en förälder som är kritisk till skolan att hålla tyst för att skolan ska slippa få kritik.
Här går i alla fall min gräns.
Går du med som förälder på att skolans ledning/ägare/styrelseledamöter försöker påverka dig som förälder att hålla tyst så att det inte kommer fram?
Det hoppas jag verkligen inte, för ditt barns skull.
Det kommer ju aldrig bli bättre om man inte tillåts föra fram sin kritik, hur vass den än är.
Jag har t o m fått höra att skolans styrelse har tagit fram ett beslut för att försöka sätta munkavle på kritiska föräldrar.
Det är inte lagligt då en förälder är inte en anställd. En förälder är en privatperson som frivilligt valt att sätta sitt barn på Friskolan Asken (gäller egentligen alla friskolor).
Med det sagt så kanske det inte är så konstigt att det finns föräldrar som valt att ta sina barn från Friskolan Asken så fort de fått en plats på en annan av kommunens friskolor/skolor.
Vilken förälder vill ha kvar sitt barn på en friskola där skolans styrelse, som är samma som ägarna till skolan, försöker sätta munkavle på kritiska föräldrar. T o m så mycket att det tas beslut om det i skolans styrelse.
Jag har full förståelse för att dessa föräldrar tröttnar på att bli behandlade på det sättet som föräldrar.
Jag som förälder, och jag tror att jag inte är ensam, vill ju med min kritik se till att skolan blir bättre för mitt barns skull, så att mitt barn får en så bra skolgång som möjligt.
Men detta tillåts inte av skolans ledning/styrelse/ägarna, istället försöker man tysta ned kritiska föräldrar. T o m föräldrar som själva är utbildade och erfarna lärare men som jobbar på andra skolor. Det är då jag anser att det blir extra allvarligt att som skolledning/styrelse/ägare till skolan försöka sätta munkavle på en kritisk förälder, eftersom en förälder som är själv är lärare och som själv jobbar i skolan (fast på en annan skola) mycket väl vet hur skolan fungerar, vad man kan ge kritik om och hur man ska ge kritik så att skolan kan förbättras.
Då kan jag inte se det som något annat än att skolledningen/styrelsen för skolan/ägarna för skolan verkar tro att vi lever i en diktatur istället för en demokrati.
Jag kan även hänvisa till kommentarer där just detta tas upp t ex att skolans ledning har diktatur fasoner för sig eller andra kommentarer som tar upp diktatur metoder från skolledning.
Att de anställda beter sig som skolledning utåt bevisar för mig att de anställda är enormt påverkade av skolans ledning.
Min slutsats blir då att det antagligen råder en enorm tystnadskultur, värre än i den kommunala sektorn eftersom en kommunal skolas ledning eller skolchef aldrig skulle komma på tanken att försöka sätta munkavle på kritiska föräldrar.
Med andra ord försöka göra allt för att tysta ned föräldrars kritik.
Men, det här ger också att om du har ett barn som inte får det stöd den har rätt till och som går på Asken, det barnet/den eleven kommer den aldrig att få det bättre eftersom skolledning/styrelse/ägarna till Asken inte vill ha kritik och de går t o m så långt att de försöker sätta munkavle på kritiska föräldrar.
Jag har varit elev på skolan från årskurs 4-9. Min upplevelse av skolan har varit mycket fram och tillbaka.
Mellanstadiedelen är fräsch och bra uppdelad. Skolgården är av lite mindre storlek, men den funkar.
Matsalen är ganska rörig, inte alls mysig och matsalspersonal som vid flera tillfällen varit otrevliga och orättvisa mot oss elever. Maten är från Ärtan och har blivit mycket sämre med åren. Sista året jag gick var det mycket vegetariskt (vilket inte är så populärt bland oss elever då det blir väldigt enformigt och tråkigt i längden), och skolan hade även valt bort ris från menyn vilket gjorde att vi fick mycket mer potatis och matvete (något som gjorde att dem flesta eleverna i nian slutade äta på skolan).
Högstadiedelen är inte lika fräsch. Det är mycket klotter på väggarna, dåligt städat och färg som lossnar från väggarna. Toaletterna är dåligt belysta och inte alls fräscha.
Lärarnas kapacitet och förmåga att lära ut är väldigt olik. Många lärare är generellt favoriserande och har sänkt vissa elevers betyg ifall elverna ifrågasatt deras sätt att lära ut och planering av kurserna. Men sen finns det även lärare som är väldigt omtänksamma och tar hänsyn till oss elever. När det gäller språken så har Franskan och Tyskan länge legat på högre nivå. Jag själv läste spanska och känner mig otroligt dåligt förberedd inför gymnasiet. Vi har haft lärare som inte kan lära ut språket ordentligt, eller som inte kunnat prata Svenska och därav inte kunnat konversera med oss elever.
Allmänt så är det väl ändå en helt okej skola, men det finns saker som är mindre bra.
Kan bara hålla med de som skrivit att ledningen är inkompetent och diktatorisk. Lärarna i övrigt har jag inga synpunkter på. De gör så gott de kan. En elev i min närhet frågade sin mentor vart man ska vända sig om man vill klaga på en lärare. Vederbörande svarade att prata med rektorn. Följdfråga blev då "Men om det är samma person då?" Svaret denna gång blev "Ja då blir det problem." och så var saken klar. Är det detta som kallas demokrati och ska läras ut i skolan?
Jag har själv försökt att få till en fysisk träff med skolledningen då mitt barn mådde väldigt dåligt pga beslut som skolan fattat. Detta var innan corona-tiden så det hade inte varit något problem att ordna en träff. Under en vecka bad jag via mail, som besvarades, om en fysisk träff, men frågan IGNORERADES hela 5 ggr. Den 6 ggn frågade jag om skolan ansåg ärendet nedlagt tänkte jag gå vidare med det. Mailen blev tyst i 2,5 dagar från att tidigare svarat under samma dag. Svaret löd sedan "Om du fortfarande anser det nödvändigt med en träff har vi tid XXX kl XXX." Mailet kom kl 15.52 innan helg och mötet var nästkommande vardag. Lite längre framförhållning hade uppskattas. När jag sedan skulle boka ett uppföljningsmöte ett par månader senare som jag blivit lovad, möts man av svaret att "Vi kallar till möte om vi anser att det behövs". Rektorn har också lovat att förmedla kontakt till mig med elevens mentor och kurator vilket inte skedde. Att mentorn inte var insatt fick jag själv reda på av mentorn flera månader i efterhand. När kuratorn inte hörde av sig till mig på 3 v mailade jag rektorn och sa att jag fixar det själv. Inget svar kom om varför kontaktönskan inte hade förmedlats. Ett svar som, "Hen har varit sjuk", "hen har mycket att göra, men jag ska påminna hen", eller "Förlåt jag har glömt." hade varit uppskattat.
Är så glad att mitt barn nu bytt skola. Barnet har blivit mycket gladare och pratar inte om annat än skolan när hen kommit hem. Vuxna i omgivningen har också sagt att mitt barn blivit mycket gladare. Betygen stiger i rekordfart! Är så glad, men lider med de barn/föräldrar som vill byta och inte kan pga kö och liknande.
Jag rekommenderar INTE denna skola till någon pga den diktatoriska ledningen.
Tänk efter vilken skola du ska välja till dittbarn
Vill varna alla som på något sätt har några som helst problem, personalen på denna skola lever i någon slags drömvärld, det finns mycket negativt att säga om de kommunala skolorna i Strängnäs men de lever i alla fall inte i någon slags drömvärld.
Strängnäs kommuns socialtjänst har dåligt rykte inom kommunen och utanför kommunen men det verkar de anställda på Asken totalt ha missat.
Det här leder till att om du inte är rik, om du inte är en sådan som aldrig haft några problem i livet oavsett vad det är, om du är en nästintill perfekt förälder (ja i alla fall så pass bra att du aldrig behöver ha med socialtjänsten att göra så kommer du och dina barn trivas bra på Asken.
Men är du inte rik, kan du inte ge dina barn nästan allt de pekar på, har du problem med din föräldraroll så gör du ett bättre val att låta dina barn gå på en kommunal skola eftersom där har personalen förstått att i Strängnäs skadar socialtjänsten barn, inte hjälper barn. Min erfarenhet är att personalen på kommunala skolor i kommunen har förstått att vill de hjälpa barn att få det bättre så måste de hjälpa eleven själva, det är inte lagligt men i slutändan är vad som blir bäst för barnet viktigast och i Strängnäs misslyckas socialtjänsten totalt med detta (det är bara att titta på hur det ser ut på stan på kvällarna, i en lite kommun där socialtjänsten fungerar har man inte dessa problem men i en liten kommun där socialtjänsten inte fungerar så har man problem på kvällstid).
Jag känner till en elev som lever i en familj där socialtjänsten är inblandad, personalen på Asken blandade in socialtjänsten för att de trodde att socialtjänsten hjälper barn.
Det slutade med att eleven ifråga gick från en elev som alltid gick i skolan till att bli en hemmasittare pga den ene förälderns agerande.
Personalen försökte få socialtjänsten att bry sig, men socialtjänsten brydde sig inte.
Så skolans agerande ledde istället till att de bokstavligt talat förstört ett barns framtid. Den okunniga personalen trodde att de hjälpte eleven men det slutade med att de bokstavligt talat förstörde elevens framtid.
Det är lite sent att ångra sig när man redan sett till att en icke fungerande socialtjänst blandar sig i en elevs liv, då har man redan "gjort bort sig" som skola.
Det finns även mer än en personal som blivit polisanmälda, något som ansvariga försöker mörka och beter sig som om de tror att det inte ska komma ut att de har så oprofessionell personal att det t o m polisanmält.
Det är inte normalt att bli polisanmäld även om det inte leder till något, att bli polisanmäld som anställd i skolan är mer allvarligt än att bli det som privatperson eftersom som anställd inom skolan är du ett ansikte utåt för skolan du jobbar på.
Skolan har även blivit anmälda till skolinspektionen vid flera tillfällen, men även det försöker ansvariga att förneka och mörka.
Till dig som läser detta och funderar vilken skola du ska välja till ditt barn:
Har du minsta lilla problem i livet, välj inte Asken. Du och ditt barn kommer att riskera att råka illa ut.
Då är den kommunala skolan i Strängnäs bättre förberedd på att hantera elever som har det jobbigt hemma.
Så att alla passar in på Asken stämmer definitivt inte, är du inte som "alla andra" så kommer du att känna av det, det behöver inte ens gå så långt att socialtjänsten blir inblandad.
För mig är Asken en snobb skola där både föräldrar och barn är personer som aldrig haft eller knappt haft några problem i livet och de få som har problem i livet sticker väldigt lätt ut.
Jag känner till en förälder som hade sitt barn på Asken, hen gick inte på ett enda föräldramöte just pga detta, hen kände att hen inte "passade in", att de andra föräldarna tittade snett på hen för att hen har det jobbigt i livet.
Hens barn blev totalt utfryst för att hen inte var som alla andra.
Med andra ord: "passar du inte in i deras lilla box", välj en annan skola åt ditt barn!
Hade jag vetat allt detta så hade jag aldrig placerat mina barn på denna skolan, men nu när det inte är så långt kvar i grundskolan för ett av barnen så kommer jag inte att byta skola trots min starka kritik och allt negativt jag hört om skolan.
Jag förstår fullkomligt att man tycker bra om skolan - gör man det så är det ett bevis på att man aldrig haft stora svårigheter eller jobbigt i livet. Då har man levt ett Svensson liv där allt flutit på som vanligt, då har man aldrig lidit i livet och haft annat som kan orsaka problem i livet.
Så mitt råd är att söka dig inte till denna skola om du inte lever ett Svensson liv och aldrig haft några problem i livet.
Personalen på skolan kan riskera pga sin enorma okunskap att förstöra ditt barns liv/ditt barns framtid.
Det här är synd då skolan kommer att bli en segrerad skola där endast elever med goda hemförhållanden kommer att gå men så länge skolans personal inte klarar av att ta in information som kan leda till ett bättre bemötande för alla "typer" av barn och deras föräldrar/förälder så riskerar skolans personal att förstöra ditt barns liv lika mycket som en kommunal skola kan göra, dock har personalen inom kommunala skolor många gånger större kunskaper om att elever kan ha det svårt hemma än den personal som jobbar på Asken, inklusive skolans ledning.
Jag känner till att föräldrar som skadats pga skolans personals okunskap angående svårigheter som kan uppstå i livet, ibland kan man heller inte rå för dem. Skadar skolan föräldrarna så skadar de indirekt eleven ifråga.
Det blir också ännu värre när anställda blir polisanmälda och de som ska besluta om vilken personal som får vara kvar är samma som är den polisanmäldes kollega, kollegor har en viss förmåga att hålla varandra om ryggen om man tycker om sin kollega medan en rektor ska vara opartisk vilket inte kan ske eftersom skolans ledning och kollegor är samma personer. Vilket också kritiserats tidigare.
Flyttade hit från Sthlm för några år sedan, men vi är nöjda. Självklart återspeglas samhällets problem även i skolan, men lärarna är engagerade och tar tag i det som händer på en gång. Många barn verkar vara bortskämda. Har också hört att ledningen är stark och har vettiga åsikter, när det gäller ordning och reda.
Vårt barn har blivit både upprepat kränkt och vidrigt behandlad på denna skola.
En hemsk syn på hur elever ska bemötas kombinerat med eftersatta kunskaper i moderna och vedertagna arbetssätt, gör att barn far illa.
Utan att ens ha satt sig in i vad som har hänt, ”vet” rektor/skolledning att skolan inte har brustit eller kunde ha agerat på annat sätt. Häpnandsväckande.
Vi är flera familjer som har valt att ställt våra barn i omflyttningskö till andra skolor. Tyvärr är kön lång.
Professionella lärare och skolledare!
Om man som vh eller elev inte tycker det finns det ingen anledning att gå kvar på skolan - det finns många andra alternativ att välja då!
Skolan har lärare som sprider rykten om ena föräldern till den andra föräldern vilket är extremt allvarligt när det är skilda föräldrar dessutom.
Skolan har även lärare som pratar illa om det ena syskonet till det andra, skolan har lärare som har favoritelever där de duktiga höjs till skyarna medan de elever som inte är lika duktiga kritiseras och hängs ut till elevens syskon och förälder.
Det här är ett extremt oprofessionellt sätt att bete sig som lärare, en lärare har inte rätten att sitta och prata nedsättande om en elev till en annan eller heller inte till en förälder eftersom skolan ska jobba för att alla elever behandlas lika och blir omtalade på ett bra sätt och har man inget positivt att säga om en elev så är det bättre ur elevens synvinkel att inte säga något alls.
Men det här beteendet hos lärare verkar accepteras av skolans ledning, lärare som beter sig så här som lärare får jobba kvar.
Det här sättet att prata nedsättande om en förälder till en annan kan också ses som förtal vilket gör det hela brottsligt dessutom. Faktiskt mer brottsligt än att lita blint på en socialtjänst som inte är professionell och agera i tron om att man gör rätt fast man gör fel.
Att sprida negativ information om en förälder är aldrig okej, så med det vill jag verkligen varna för - om du kommer på kant med en lärare se till att ta ditt barn från skolan annars riskerar du som förälder att bli uthängd av vissa lärare på skolan.
Det finns dock lärare som inte beter sig så här och därför är det extra allvarligt att man från skolledningens sida inte tar detta beteende att hänga ut både elever och föräldrar som man som lärare inte tycker om då det riskerar att dra ned ryktet för de lärare som inte beter sig så här.
Jag upplever också att skolan är en "snobbskola" där inte alla passar in och gör dem inte det så utsätts barn och föräldrar för det jag beskrev ovan.
Så har du inte massor av pengar, är du inte rik och kan köpa märkeskläder, resor mm åt dina barn.
Sätt inte dina barn på denna skola, både du och ditt barn riskerar att bli uthängda och utfrysta för att du och ditt barn inte "passar in i deras lilla mall/box" om hur människor ska vara.
Eleverna retas dock inte mer än på andra skolor, det är personalen som är problemet som signalerar till eleverna att man måste ha t ex märkeskläder och vara på ett visst sätt för att "passa in".
De vuxna på skolan är väldigt viktiga eftersom de sänder ut vad som gäller på en viss skola.
Det finns andra som har det värre än mig och har det jobbigt med sina barn som upplevt hur skolan inte klarat av att möta deras barn på den nivå de är, just för att de inte "passar in i deras lilla box".
Skolan har lärare som sprider rykten om ena föräldern till den andra föräldern vilket är extremt allvarligt när det är skilda föräldrar dessutom.
Skolan har även lärare som pratar illa om det ena syskonet till det andra, skolan har lärare som har favoritelever där de duktiga höjs till skyarna medan de elever som inte är lika duktiga kritiseras och hängs ut till elevens syskon och förälder.
Det här är ett extremt oprofessionellt sätt att bete sig som lärare, en lärare har inte rätten att sitta och prata nedsättande om en elev till en annan eller heller inte till en förälder eftersom skolan ska jobba för att alla elever behandlas lika och blir omtalade på ett bra sätt och har man inget positivt att säga om en elev så är det bättre ur elevens synvinkel att inte säga något alls.
Men det här beteendet hos lärare verkar accepteras av skolans ledning, lärare som beter sig så här som lärare får jobba kvar.
Det här sättet att prata nedsättande om en förälder till en annan kan också ses som förtal vilket gör det hela brottsligt dessutom. Faktiskt mer brottsligt än att lita blint på en socialtjänst som inte är professionell och agera i tron om att man gör rätt fast man gör fel.
Att sprida negativ information om en förälder är aldrig okej, så med det vill jag verkligen varna för - om du kommer på kant med en lärare se till att ta ditt barn från skolan annars riskerar du som förälder att bli uthängd av vissa lärare på skolan.
Det finns dock lärare som inte beter sig så här och därför är det extra allvarligt att man från skolledningens sida inte tar detta beteende att hänga ut både elever och föräldrar som man som lärare inte tycker om då det riskerar att dra ned ryktet för de lärare som inte beter sig så här.
Jag upplever också att skolan är en "snobbskola" där inte alla passar in och gör dem inte det så utsätts barn och föräldrar för det jag beskrev ovan.
Så har du inte massor av pengar, är du inte rik och kan köpa märkeskläder, resor mm åt dina barn.
Sätt inte dina barn på denna skola, både du och ditt barn riskerar att bli uthängda och utfrysta för att du och ditt barn inte "passar in i deras lilla mall/box" om hur människor ska vara.
Eleverna retas dock inte mer än på andra skolor, det är personalen som är problemet som signalerar till eleverna att man måste ha t ex märkeskläder och vara på ett visst sätt för att "passa in".
De vuxna på skolan är väldigt viktiga eftersom de sänder ut vad som gäller på en viss skola.
Det finns andra som har det värre än mig och har det jobbigt med sina barn som upplevt hur skolan inte klarat av att möta deras barn på den nivå de är, just för att de inte "passar in i deras lilla box".
Fantastisk grund för framtiden! Mina barn har haft fantastiska år på Asken. Portfolio har de haft nytta av i högre studier - ett utmärkt redskap för att träna sitt kritiska tänkande. Lärarna är superengagerade och arbetar med att verkligen utmana och lyfta varje elev. Att få vara med om deras porfolioexamen i åk 9, där de berättar för publik om sin utveckling är oerhört imponerande. Skolan genomsyras av värme, omtänksamhet, kunskap och lyhört lärande. Resultaten skolan får är imponerande - i princip alla elever blir behöriga till ett nationellt gymnasieprogram.
Kan bara stämma in med det så många redan uttryckt: På så många sätt en riktigt vidrig skola med (snällt uttryckt) en inkompetent ledning.
Skolans ledning använder metoder och arbetssätt som mycket starkt kan ifrågasättas ur både ett etisk, moraliskt, humanistiskt och (inte minst!) professionellt perspektiv. Att de kan tillåtas vara ”diktatorer” som flera andra uttrycker det, beror nog främst på att skolans högsta ledning och ägare är samma personer. De ska som Huvudmän (ägare) opartiskt granska sig själva som skolledning. Det fallerar fullständigt.
Det finns mycket att säga, men slutklämmen skulle jag säga är ”Välj annan skola!” - verksamheter som Asken ska inte stödjas.
Skolan har en skolsköterska som hjälpte en 15 årig elev att rymma när jag tog upp detta med skolans ledning så är det "locket på", jag upplever det som att man gör allt för att mörka att man har personal som faktiskt hjälper minderåriga barn att rymma från sin förälder bara för att de bråkat så som alla föräldrar gör.
Pga det inträffade känner jag mig bokstavligt talat bortskrämd, ledningen klagar på att jag är otrevlig när ledningen, speciellt den som nyss gått ner och blivit biträdande, är otrevlig mot mig.
Mitt ena barn har blivit så illa behandlad av en lärare på skolan att hen inte ville gå till skolan ett tag men eftersom hen gillar de andra lärarna så har vi nu kommit fram till att inte bry sig om den där elaka läraren som inte bara är elak mot mitt barn utan mot ett par andra som inte läraren gillar.
Jag skulle inte rekommendera den här skolan, jag har två barn på skolan varav den ena går ut åk 9 nu och den andra har ett par år kvar men pga att det barnet har vänner på skolan så låter jag den gå kvar.
Men skolans ledning har baktalat mig så illa som förälder att jag inte ens törs bo kvar i stan ens när båda barnen gått ut grundskolan/Asken.
Jag har även hört att skolan fått många anmälningar till Skolinspektionen på sig, något som fått andra föräldrar att byta skola på sina barn.
Jag har även gjort en anmälan till Skolinspektionen pga av flera händelser där skolans ledning och vissa lärare visar sin inkompetenta förmåga att ha god kommunikation med hemmet samt andra allvarligare händelser som jag inte kan gå in på här.
Men de är extremt allvarliga eftersom det definitivt kommer att påverka skolans rykte negativt.
Mina barn är inte i behov av mycket stöd men jag känner en personal som jobbar i en av skolans små grupper och jag kan ge referensen att hen inte borde få jobba med sådana barn eftersom hen inte kan hantera dem utan att de mår dåligt till slut.
Det finns ljusglimtar i form av enskilda pedagoger som gör ett fint arbete, men som helhet är skolan ett lågvattenmärke. Om ni söker ett privat alternativ, välj någon av de andra skolor som finns. Om ni har ett barn som har lätt för sig i skolan eller bara "följer strömmen", "fungerar" nog skolan, men barnet skulle högst sannolikt utvecklas mer och ha det bättre i annan skola. Om ert barn av olika anledningar har det tuffare i skolan, välj annat alternativ - både barnet och ni vuxna riskerar att få det väldigt tufft annars.
En skola som är bra för elever där allt fungerar men en skola som gärna duckar och vill inte hjälpa när elever får problem.
Svårt att få svar på frågor och väldigt svårt att få information i tid.
Skolan drivs i stil med diktatur. Ledande personer sitter på många stolar, vilket gör att de granskar sig själva vid konflikt och inte har någon opartisk granskare som följer upp. Välj annan skola!
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen