Den personal vi hittills mött har varit fantastisk! En förstående och lugn skola med stor personaltäthet. Alla kanske inte har utbildningar men de verkar trivas med sina arbeten och vilja elevernas bästa!
Du har aldrig varit i helvetet innan du gått på Ingridskolan
Hemsk skola. Ungdomarna som pratar hela tiden och är hyperaktiva, placeras i samma klasser som de som vill jobba i lugn och ro. I tre år har jag behövt arbeta i en miljö där elever och till och med lärare springer omkring och väsnas. Under en lektion som borde vara tyst sitter lärarna och pratar med varandra om hur helgen har varit, stör enormt. Ofta ställs lektionerna in och istället får eleverna spela spel och leka omkring. För mig som vill fokusera på skoluppgifter blir det otroligt svårt att arbeta i ett sådant kaos. Detta är ett dagis, inte en skola. Lärarna är inte utbildade och uppgifterna är löjliga. Det enda denna skola gör är att låta ungdomarna göra lite som de vill, vilket leder till en otroligt otrygg miljö. Är så sjukt glad att jag inte längre går på skolan. Personalen är tröga och vägrar att ta kritik till sig. TVINGA INTE DITT BARN ATT GÅ PÅ INGRIDSKOLAN, TRO MIG DET FINNS BÄTTRE ALTERNATIV.
Stökig och slapp arbetsmiljö à la fritidsgård där både elever och lärare sitter och pratar högt under lektionstid (även vid tillfällen då enskilda elever sitter och skriver vanliga prov och nationella prov!).
Låg andel (64% 2021) utbildade lärare: https://skolkollen.se/ingridskolangrundskola
Otydliga signaler om vad som förväntas av eleverna. Ingen planering eller deadlines för när respektive kapitel/moment ska vara klart. Det mesta sker lite hipp som happ. Undervisningen är i det närmaste obefintlig och ger inte eleverna mycket till stimulans. Eleverna sitter mestadels för sig själva och läser i läroböckerna varefter de besvarar frågor i ett tillhörande häfte. Det heter att man "inte vill stressa eleven" och att alla elever ska få arbeta i ”sin egen takt”. Ren slapphet förklädd till omtanke om eleverna.
Det här resulterar tyvärr i att många elever behöver gå ett extra år på Ingridskolan. Hade skolan bara varit tydligare med vad som ska hinnas med under ett läsår, med tydliga planeringar och deadlines (i stället för att sitta och prata och spela sällskapsspel under lektionerna) hade sannolikt majoriteten av dessa elever klarat grundskolan på nio år. Det här är minst sagt ett svek mot eleverna. Ofattbart! Om du är förälder till ett barn som nyligen har börjat på skolan - var uppmärksam!
Skolor är enligt lag skyldiga att hjälpa eleverna att nå målen, utan att vänta på indikation från föräldrarna. Men på Ingridskolan sätts inga åtgärder in om en elev av olika skäl uteblir från lektioner i ett ämne. Skolan struntar i att sätta in särskilt stöd, som enligt lag ska dokumenteras och följas upp i ett åtgärdsprogram. Man (lärare och ledning) bryr sig inte ens om att ta kontakt med elev eller vårdnadshavare om eleven uteblir från lektioner. Intrycket är att ledningen varken är intresserad eller har kunskap om rätten till stöd i form av extra anpassningar och särskilt stöd till de elever som riskerar att inte uppfylla målen.
Uppfattar ledningen som ointresserad av att ta till sig synpunkter och göra de förändringar som krävs för att skolan ska uppfylla sitt uppdrag.
Upplevelsen är att personalen över lag har dåliga kunskaper om AST.
Känner inte igen mycket av det som står på skolans hemsida. Att skolan skulle arbeta med ”TEACH-pedagogiken” (pedagogiken innebär bl a att eleven ska veta hur länge man ska hålla på med en uppgift och "vad som händer sen") är ett skämt.
Hur länge har Ingridskolan levt i den här bubblan, helt åtskild från verkligheten? Det finns flera i grunden duktiga lärare på skolan men de är tyvärr offer för den kultur som råder på skolan.
Jag är arbetsledaren.
Åtgärdsprogram saknas - ser att svar kommit från skolan där det skrivs att samtliga elever har iup/åp. Det är ju en lögn iom att jag i min kritik riktar just att det inte upprättats. [ Tillägg: ÅP påstås nu ha funnits sedan skolstarten och skolan beklagar att vårdnadshavare ej fått ta del av det tills nu. Efterkonstruktion av datum eller ej, det kommer man inte få veta. Antingen har det funnits hela tiden utan även rektorns vetskap trots att hon skrivit det(enligt henne själv). Som även suttit med i möten när jag bett om detta flertalet gånger. Det finns många frågetecken och brister i ÅP som jag delgivits.]
Skolan lever inte upp till sättet man påstår sig jobba på och vid kritik går personalen i försvarsställning och skyller det på att vårdnadshavare förväntar sig något man aldrig frågat/eftersökt. Eftersöker endast att skolan fungerar på det sätt man utger sig att göra.
Grundläggande strukturer mm som varje grundkurs i autism säger, finns ej. Det är bara om barnet har "tur" att någon personal har lite sunt förnuft och egen förmåga, som det går bra.
Att jag ska behöva tala om för skolan hur dom ska jobba, då grundläggande som tex att förbereda, anpassa, alternativa kommunikationsmedel, time-timer mm. Det är ofattbart. Det är även det skolan sedan hänvisar till funkar. Alltså det JAG har "stångat mig blodig" till.
Skolan vänder sig till mig och frågar hur vi tänker kring prov, skolarbete mm. Där jag förväntar mig att det är dom som ska tänka och planera och sedan involvera oss för eventuella synpunker. Det är ju skolan som ska vara experterna på området skola, sedan ska man ha dialogen kring individen/eleven som hemmet såklart känner bäst hur hen funka generellt.
Dessutom så säger man att varje klass har en studie pedagog, detta är i själva verket en icke pedagogutbildad resurs.
Allt låter fint och bra, men i praktiken så är det inte så man jobbar.
Påstår sig jobba enligt TEACCH - det gör dom INTE!
https://www.ingridskolan.se/vision/teacch/
En skola som inte ser sina egna brister kommer heller inte kunna utvecklas. För då krävs insikten om att man just har brister. Brister kommer alltid att finnas och kan man inte inse det så är man ute på djupt vatten. Det är ju kompetensen av insikt som kommer leda utvecklingen framåt.
Snabbare återkoppling på detta omdöme än vad man någonsin får annars (bakom stängda dörrar).
Nu stängs jag istället mer eller mindre ute. Antingen är dialogen med föräldrarna att jag som förälder är arbetsledare eller så har man ingen direkt dialog alls utan tar konstiga och felaktiga beslut över våra huvuden som lätt hade kunnat undvikas med en öppen dialog. Skolan ska ha ett tänk som man sedan har dialog kring med vårdnadshavare.
Svar från annan specialskola kring hur dom jobbar med ÅP:
Innan eleven börjar så går, lärare som ska jobba med barnet, igenom det underlag dom fått och skapar sedan en egen kartläggning och ÅP som dom sedan delger vårdnadshavare och har en dialog kring för att det ska bli så bra som möjligt. Det är ett levande dokument. Detta är också vad skolinspektionen säger är hur man bör jobba.
Svar från Ingridskolan, grundskola
Vi värdesätter god kontakt och kommunikation med hem och vårdnadshavare samt har en öppen och kontinuerlig dialog med vårdnadshavare kring undervisningen. Vi sätter alltid elevens bästa i centrum .
Samtliga elever har skrivna IUP (yngre elever) åtgärdsprogram och omdömen i respektive ämne, och vi vill gärna att Ni kontaktar oss via skolledning@ingridskolan.se med namn på gällande elev så att vi kan följa upp missförstånd.
Ingridskolan arbetar enligt TEACCH-pedagogiken med tydlig struktur. Skolan grundades 2002 och nästan samtliga lärare har lärarutbildning. Ingridskolans personal har 2-3 kursdagar per år för intern fortbildning och deltar kontinuerligt i ASD utbildningar.
Mvh
Ingridskolan
En av de sämsta skolor jag arbetat på. Drivkraften i denna verksamhet är att ägarna ska tillförskansa sig så mycket pengar som det bara går.
Outbildade elevassistenter anställs på löpande band till minimilön.
Kommuner luras för att få ut mesta möjliga peng till skolan.
Att skolan inte granskas på djupet är ofattbart.
Försöker ansöka. Det finns information på hemsidan, men vi får aldrig några svar på email, under ett halvårs tid har vi kontaktat skolan och responsen har varit minimal, vi fick någon slags lakoniskt svar "vi tar nog bara in dem som redan går här". När vi ringer och frågar om öppet hus vet personen som svarar inte ens om att det ska vara två dagar med öppet hus om tre veckor. "Det var någon som sade något om det men jag vet inget".
Om skolan slarvar bort precis all kommunikation med dem som söker, hur ska vi då kunna anförtro vårt barn till den? Hur ska vi veta att någonting på hemsidan är sant?
Fruktansvärt skola. Har aldrig varit med om värre. Dålig lärare och oflexibel personal. Får inga raka besked. Personalen och rektorn ffa pratar inte sanning. Klart den värsta terminen av alla för mitt barn och nu har vi bytt skola. Kan verkligen inte rekommendera denna skola !!!!!!!!
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen