If you have a smart kid, do not waste her/his time for that school. It seems that IESs are overestimated in general.
Just to name a few cons:
- an enormous rotation of students and teachers over a whole school year,
- no empathy nor the real support for new students in adaptation process (it refers to both - teacher's and students' standard approach),
- no focus on an individual development, which in practice means that your kid will make others' job during frequent group's projects,
- a leftist propaganda drawn over on all subjects.
I was on this page the last year prior to taking a decision about a school choice for my daughter. From a one year perspective in the IES Årsta and by knowing kids' profiles from other IES schools (enormous rotation between IESs), I must confirm that all negative comments here are the truth. Unfortunately, my daughter had to go through it by her own, therefore I want to warn other parents to avoid that mistake. We will not choose any IES again.
Min dotter började i IES Årsta i åk 6, trivdes toppenbra med undervisning, lärare och elever. I åk 7 bytte de klass som de gör inför varje nytt skolår och det blev katastrof. Med nya konstellationer hamnade min sociala dotter helt utanför och blev utfryst av sina klasskamrater. Och även om vi flaggade till lärare gjordes inget. Hon ringde hem och grät och hade ångest av att gå till skolan för att hon inte hade någon att vara med. Jag tror inte att byta klass är en bra strategi då eleverna rycks upp från sin trygga miljö varje år och man vet inte alls hur nästa år kommer se ut. Mest besviken är jag över att inte lärarna gjorde något, inte ens byta klass fick hon.
Varit här från 4an och är nu i nian asså klasserna måste jag bara säga är en hit or miss antingen så får mak en klass man hatar eller en man gillar lärarna är helt bajs och nästan inga av dem kan svenska det är nära ica och man kan åka till en nice hemköp på gullmars under längre raster finns ”choice days” i slutet av terminen som egentligen man skulle bara kunna vara hemma men aa hälften av lärarna vet inte ens vad de gör vilket gör några lektioner helt bajs skolan har några aktiviteter men ingen bryr sig om dem sen så älskar skolan pride typ och har ibland konstiga genomgångar om olika saker som inte har med ämnet att göra på lektionen vi får också en syv vilket är nice engelska lektionerna är gratis betyg så det är nice antar jag
Skolan tar ingen hänsyn till folk som mår dåligt i sin klass, de bryr sig inte om folks privacy. Dom bryter sig liksom in på toan när man är där. Lärarna blir deprimerade en månad efter att ha jobbat här och slutar så man har minst 1 lärarbyte per år.
Har gått på denna skola från årskurs 4 (när den öppnades 2017) tills 9:an (2023). Denna är inte en skola jag skulle egentligen rekommendera.
Jag personligen hade en okej skolgång på den här skolan eftersom jag kunde "bete" mig. Alltså följde deras regler som var orimliga. Man fick inte ha tuggummi eftersom det skulle "distrahera" dem i klassen och läraren eftersom det var högljutt. Vem smaskar på tuggummi så högt så att alla i ett klassrum på 25 kvadrat kan höra? Om man gör det förslår jag att man kollar på en youtube video hur man gör för att dem i skolan kommer inte att hjälpa dig med det.
När vi ändå pratar om regler så var det ingen som följde dem, speciellt i dem senare åren som jag gick här. I nian kändes det som att lärarna gav endast R&Rs (som prickar i andra skolor) om det påverkade dem på något sett. Annars sket dem fullständigt i. Jag har varit med dussintals gånger där personer i min klass eller andra kommer in i omklädningsrummen och skapar en dimma med sina vapes och endast några gånger kommer en lärare in och sätter stopp för det.
Som jag har påstått förut så har jag haft en okej erfarenhet av skolan. Men jag har märkt att det var oftast mycket värre för andra personer som hade "attitydproblem" när dem egentligen hade svårt för att intressera sig för skolan och kastade papper på läraren eller spelade porrfilmer i klassen för att driva med läraren. Visst gav det underhållning för den ruttnande klassen med överladdade hjärnor men läraren eller skolledningen sa att ungen var ett "special case" och behövde 3 pedagoger och en kurator som knappast brydde sig. Visst kunde läraren skicka ut eleven till en specialpedagog som tog ett samtal med hen men individen fortsatte med samma saker nästa dag eftersom pedagogerna kunde inte bry sig varför eleven inte kunde jobba utan att skolan ska se bra ut för föräldrarna så att dem kunde skriva positiva recensioner.
En av dem största problemen var lärarna. De bra lärare som IES hade spenderat förmögenheter på de första åren slutade på skolan eftersom dem insåg att IES inte egentligen brydde sig så mycket om eleverna eller lärarna eftersom dem ville ha de dyrbara skattepengar som föräldrarna jobbar väldigt hårt för att betala medans ledningen för IES sitter och pillar sig i naveln med en silversked. Det ledde till att dem anställde inkompetenta lärare som kom direkt från universiteten (eller hade inte ens klarat av sin utbildning) som hade ingen vidare handledning eller erfarenhet och bröt ihop eftersom dem inte kunde hantera situationer som kan enkelt lösas utan att skrika på klassen att hens känslor blir skadade. Lärare är människor ja, dem får känna känslor. Men människor är intelligenta nog för att inse vilka problem dem har och planera hur dem ska lösa dem. Men lärarna kan inte göra det och lägger skulden på sin emotionella styrka. Om man har svårt med det så borde man utbilda sig mer inom det området eller inte söka att bli lärare.
Vi hade några väldigt bra lärare som hade ett sätt att undervisa och hjälpa så att man kunde förstå. Men nu när jag har börjat gymnasiet (ett bra och kompetent gymnasium) så har jag gjort diagnoser. Jag ser nu att jag har blivit utsatt för en del betygsinflation och jag tror att jag har ett högre betyg än vad jag förtjänar.
Det värsta för mig var special behandling. Jag har haft en språkstörning tidigt i livet och det påverkade mig ganska mycket speciellt i talet. Jag fick ingen information med det eller hjälp. Rättare sagt ingen hade NÄMNT om det förens jag gick i 8:an. 4 år tog det för att någon skulle bry sig nog att kontrollera om jag fortfarande hade svårigheter med mitt språk och då frågade dem bara en gång om jag behövde prata med pedagoger (som att det skulle hjälpa) och jag ville fråga mina föräldrar om det. Dem sa OK och kontaktade aldrig mig igen.
Nu blandar jag ihop engelska och svenska ord dagligen och har svårt att konstruera meningar på svenska utan att säga engelska ord. Tack så mycket IES, ni gav inte mig möjligheten lära mig ett språk, ni nästan böt ut den. Jag vet ganska mycket engelska innan jag började IES eftersom jag spenderade mycket tid på internet och spel, osv. Men jag kan inte tänka mig hur det var för dem som inte kunde engelska.
Än så är det inte mycket mer. Skolgården är liten och känns billigt. Ovanför så finns det bostäder som nästan endast är där för att erbjuda dem som jobbar där en gratis lägenhet eller liknande och när dem hade råd att köpa en ordentlig lägenhet inne i stan nära Europaskolan som är IES fast kompetenta och inte giriga så drog dem. I skolan så ser det ut som en deprimerande kontorsbyggnad med fula färger och kanske 6 bänkar totalt för 800 elever. Community Days och andra aktiviteter har extremt dålig struktur, lärarna kan inte anstränga sig för att hålla koll utan att låta väldigt dryg. Skolmaten hade vita klumpar i sig (snitzeln till exempel), var inte färdiglagat (hård pasta eller ris), och jag mådde dåligt många gånger efter jag hade ätit eller var på toa länge. Väldigt många läxor utan större mening. Många dryga lärare. Vissa var sköna men dem insåg att skolan var helt enkelt TRASH och drog, kan förstå dem och respekterar dem. Hade också hört historier och hade sett när lärarna var sexistiska, racistiska, dem favoritiserar och är misogynister. Det finns bättre alternativ i Stockholmsområdet. Skolan må vara 5 minuter från skolan som det var för mig men snälla, brösta den extra 15 min pendlingstiden för en bättre framtid.
Om ni ser att jag har skrivit många grammatiska fel vet ni vart det kommer ifrån.
skolmaten var average, ibland jättegott medans ibland jättetorrt. Det har hänt att de serverade frysta potatisbullar eller okokt pasta, osv. Det fanns även en extremt elak kock som ville ej ge den mat man behövde få pga allergier osv.
Lärarna kom från hela världen med unika erfarenheter som gjorde hela tiden på skolan väldigt lärorik då de delade med sig till oss elever. Majoriteten av lärarna var snälla men undervisningen var inte alltid på topp då lärarna mestadels läste av andra lärares slides.
Lokalen var ny och fräsch från början men med tiden så blev det lite kaos då folk tände eld på papperskorgar. Detta gjorde dock min tid på IESÅ lite mer intressant och varierad (lite mer osäker också lol).
Det var folk från hela Stockholm vilket också var lärorikt. Lektionerna kunde bli stökiga ganska ofta och ganska snabbt då de flesta lärare inte visste hur man hanterade störiga elever. Men overall var människorna helt OK.
Blev mobbad i 3.5 år, och skolan gjorde absolut ingenting åt det. Vid ett tillfälle fick jag även höra från en lärare att det var mitt fel att jag blev mobbad. De förstörde mitt liv, jag har extremt mycket men från min tid där, och kommer nog aldrig att riktigt återhämta mig.
Hemsk skola jag går här det förekommer en del slagsmål maten är dålig lärarna är dryga och dem flesta har ingen utbildning. Börja här om du gillar: dåliga lärare, dålig rektor och dålig mat. Hitta en annan skola dem här tar varenda tilfille dem får att sno pengar från din plånbok. Om du kan byt skola jag kommer göra det snart. Lärarna älskar att mejla hem till dina föräldrar för minsta lilla. Det finns många rasister om du gillar det men det gör ju ingen annan hejdå
Jag är en föredetta elev som nu går i gymnasiet. Jag var bara tvungen att ge en kommentar när jag läst alla dessa negativa kommentarer om skolan.
Jag började på Engelska skolan i Årsta när den precis öppnade, de var när jag började i 5an. Jag kände ungefär 5 andra som oxå skulle börja då vi bytte samtidigt från en annan kommunal skola. Engelska var något jag inte kunde alls. Det ända jag kunde var ”head, shoulders, knees and toes”. Lärarna kunde nästan ingen svenska alls heller, det fanns vissa som kunde men de flesta var från andra länder i världen och ganska nyligen kommit hit för att lära oss. Mitt första år var lite klurigt, jag förstod inte alltid vad som sades men just den strategin använde lärarna och skolan, och titta vem som nu idag kan jätte bra engelska, jo vi som gått engleksa skolan! Vi blev ”tvingade” till att förstå och kommunicera med lärarna vilket ledde till att vi använde oss utav strategier. Vi ritade upp vad vi menade, eller så försökte vi använda oss utav synonymer. Vi försökte lösa problemet och språk problemen istället för att bara ge upp och använda Google translate. Om vi frågar oss själva, utomlands, hur gör vi då? Om vi kommer och flyttar till ett land och inte kan språket hur gör vi då? Absolut man kan dra fram Google translate. Men man lär sig språket tillslut genom att man har tvingats till att konfrontera språket. Precis som vi på engelska skolan behövt.
Om vi pratar om lärarna. Alla lärare jag haft har varit så fina individer som velat hjälpa eleverna till sitt yttersta. Det som gäller där dock så tror jag inte att alla har försökt skaffat en connection med lärarna. Man har bara tyckt att den varit jobbig hit och dit och klagat och klagat. Men aldrig har man testat kanske pratat med läraren efter lektionen, eller hälsat på den i korridoren. Om man inte gör detta och endast ser de negativa så blir de självklart att hela grejen blir negativ. Då tycker man till och med att lärarens undervisning är dålig fast den kanske inte är det. Mitt tips när det kommer till lärare är att alltid prata med dem! Man får en helt annan bild utav dem då. Bra connection med lärare finns det bara positiva saker med!!
Det var någon som sa att de lärare som jobbar på engelska skolan är unga studerande. När dem vill ha lärare hit till engelska skolan så är det folk som jobbar hos engelska skolans ledning som åker runt i olika länder i världen och gör reklam för skolan på olika mässor med mera. Dem har varit i USA, Australien, Canada med mera. Helst engelsktalande länder. Där hittar dem intresserade och sedan sker interviewer och mycket annat som sedan leder till att dem flyttar till Sverige för att jobba här ett litet tag. Absolut är inte ”kontrakten” för alltid men det är många som stannar ett bra tag. Min Spanska lärare jag hade hade tillexempel gått på Oxford University och sedan bott i Sydamerika. Hon var en topp lärare som kunde upplevas sträng men hennes undervisning var fantastisk och man lärde sig så himla mycket!! Lärarna är jätte jätte bra jag tror man bara sjävl behöver ge de en chans och öppna ögonen istället för att stänga dem och bestämma sig att dem är dåliga.
Angående påståenden om att de inte fanns lärare som hjälpte med elevhälsan stämmer ej. Dels har vi skolsköterskan och en kurator på våningen högst upp men det var inte bara det. Det fanns även ett helt rum i entrén där de satt yttligare en kurator och specialpedagoger och allt annat. Det var minst 5 sånna lärare. Så tro mig, det fanns folk att prata med.
Maten fanns dagar den var svår att äta för vissa oxh det inte passade allas behöv/önskan men grejen med det var att det fanns så himla många alternativ. Vi hade både något Kött, Fisk och vegetariskt och ibalnd även soppa. Stor salladsbuffé med olika saker. Det fanns så mycket att välja på. Lärde du känna kocken bra och var trevlig mot honom hjälpte han dig även med andra önskemål ibaldn.
Jag sjölc saknar Engelska skolan i Årsta något enormt ännu idag och om jag fixk önska hade jag gått där 100 gånger om.
Allt handlar om vad du väljer att sätta in för inställning gäntemot skolan. Väljer du att gå dit endast för du måste, ja då har du redan negativ inställning och det kommer bidra till att allt annat blir negativt och dåligt. Har du inställningen med att du är villig att ge lite utav dig själv också, ja då kommer du få de bästa åren!!
TIPS: Börja INTE på den här skolan. IES är en otroligt dålig skola. Det är vikarier hela tiden, rasism och sexism finns på skolan och lärarna gör inget åt det, elever slåss hela tiden och lärare gör inget åt det dom bara skyddar sina favorit elever från att skadats (om du inte vill göra illa dig själv i en fight se till att få e lärare att gilla dig). Lärare slutar, under jullovet 2022 så förlorade IES 7st lärare, elever slutar och mobbningen är hög. Det är alltid någon som blir trakasserad varje dag. När man börjar på skolan så är första veckan alltid bra, lärarna är skit trevliga mot än och eleverna också men sen efter den första veckan så går allt åt helvete, lärarna slutar bry sig, man blir trakasserad (speciellt och man är svart, är religiös eller om man rik). Man utvecklas inte alls på den här skolan. Uppgifterna är värdelösa för man lär sig INGET. Maten är skit. Salladen är rutten och det finns maskar och kryp i den, maten är aldrig fräsch. Dom häller i liter av vatten i maten för att spara pengar. Kökspersonalen favoriserar vissa elever och ger dom godare och bättre "special mat". Dessutom så får man inte lämna skolan för att kunna köpa egen mat för än man går i 9an. Skolan har också öppnat en skolkafeteria men som bara är öppen under lektioner, skolkafeterian är menad till eleverna men lärarna går ändå och tar saker utan att betala. Det är även väldigt skadegörelse på skolan. Dom har nyligen fått stänga ner omklädnings rummen så nu kan vi inte ha idrott. Dom flesta eleverna vapear, dricker energi drickor i skolan och snusar och lärarna gör inget åt det. Lärarna är efterblivna så dom märker inte när man sitter och spelar eller gör något annat på sin dator vilket gör lektionerna värdelösa. Skolsjuk syrran är aldrig där när man behöver hjälp. Lärarna brukar dra hem mitt under dagen för att dom är "sjuka". En kort sammanfattning är
B Ö R J A I N T E PÅ I E S !!!!!!
Väldigt dålig skola. De ämnen som syslöjd och träslöjd och såna ämnen är de värsta som finns. Halva terminen planerar man bara. I sexan så tog det oss en halv termin att planera hur vi skulle sy ett gosedjur. Sen när du börjar i gymnasiet så kommer du vara helt oförberedd. De kommer vara som om du börjar om från början igen. Du kommer inte fatta något. Engelska skolan var de värsta och de tråkigaste skolan upplevelsen jag haft. Vissa lärare är helt ok men de flesta är såå skumma vi hade en sexisist lärare som inte ens blev tillsagt på vad han sa(de han sa var så dåligt). BÖRJA INGE HÄR
Trist och dåliga lärare. Lärarnas favorit aktivitet är att ge varningar och R&R (kvarsittning prickar) tillslut slutar man bry sig eftersom de ger dem bara för att princip.
Lösningarna för att det ska vara någon arbetsro är dåliga/obefintliga och det är sällan man fått en lugn stund. Lärarna är oerfarna och vet inte vad de ska göra och bryter bara ihop.
Bra koncept men denna skola och de flesta skolor inom företaget funkar inte.
Jag började i fyran med en tanke om en ny start, ett nytt språk, som jag skulle lära mig, det kändes kul. Första dagen av skolan, jag tror jag aldrig hade mött drygare människor. Det blev gruppering på en gång. Efter första dagen hade alla valt sin nya bästa vän, var du inte i en av de grupperna, fanns ingen skans för dig på skolan. Jag kunde inte prata engelska när jag kom, ja fattade inte ett ord. Lärarna bara antog att du kunde prata flytande engelska, så de försökte inte göra det enklare för en genom att prata långsamt. När jag frågade personer i klassen svarade de med en arg blick ”lyssnade du inte? Det är inte mitt problem, du får ju lyssna” och så fortsatte det. Alla var så himla dryga. Det var ju lite kul med skåp i början, man fick skåp i fyran, vilket var lite nytt. Fritidset var både bra och dåligt. Det var tråkiga lärare som var tjatiga. Det var ett litet rum med lite papper och penna för lite pyssel. Men en tv fanns för att spela tv spel, som en person kunde spela i taget. 3000 kr kostade det för fritids per termin. Nån gång bakade vi på fritidset…vi behövde ge allt till lärarna. Inga mobiler fick tas fram, så fort du kom in på skolgården. Ingen mössa NÅGONSTANS i byggnaden eller någon som slags luva eller keps, inga handskar fick man ha inomhus, detsamma gällde med jacka och solglasögon. Såg en lärare dig med en mobil i handen fick man en töntig R&R, som var en medelande som dina föräldrar fick om att du hade betett dig dåligt. Fick man tre styckna, hade man kvarsittning. Man fick inte gå snabbt inomhus. Man fick Inter prata högt. Man fick inte ta med mellis, och absolut inte äta utanför matsalen, efter din lunch tid var över. Annars fick man en R&R. Varje gån man hade lektion, skulle man ställa upp sig TYST i hela två minuter utanför klassrummet, i två rader i alfabetisering och vänta på läraren. Var man inte i alfabetisering eller helt tyst så fick man inte komma in. När man väl kommit in, skulle man STÅ tyst bakom sin stol i två minuter, var det någon som pratade när man kom in i klassrummet, skulle hela klassen börja om att stå i led utanför klassrummet. Stå tyst gjorde man också innan man slutade i VARJE lektion. Man fick en R&R hela tiden, och lärarna ”hotade” alltid med det. Lärarna var bara där något enstaka år, för de var alltid små 20 åringar som pluggade, så det var bara ett kontrakt i ett år. Varje år slutade alla lärare och vi fick nya lärare.
Sammanfattningsvis så fick man inte göra någonting, lärarna var skit, eleverna var så himla dryga att det var inte mögligt, och skolmaten smakade inget. Sämsta lilla skolgården som var lerig. Det fanns inte heller någon arbetsro. Slutade äntligen skolan i sjuan, då många redan hade bytt skola för att den var dålig.
trash. 21 fires in one trem. People bullying others going completly unoticed. Teachers who are completly unresonable, sexist, creepy and racist. when the food has anything to do with pasta the cooks alwayse overcook the pasta and at the same time not cooking somepats of the pasta at all. food is atrotius.
Börja inte här, mobbning förekommer ofta, lärarna gör inget åt det. Lärarna lär också ut dåligt. Maten är bara dålig mat som de har köpt in som rester från andra skolor. Jag kan ge en miljon anledningar till att inte börja. Jag mådde extremt dåligt av att gå här förutom att jag fick några riktigt bra vänner.
Gå aldrig på den här skolan för ditt eget välmående.
Kan inte låta bli att skriva ett omdöme efter att jag har läst så mycket negativt om skolan. Jag tycker att skolan är bra. Min son gick där åk 7-9 och stortrivdes. Det är klart att vissa läraren funkar bättre och vissa sämre, men överlag är de bra. Och framförallt lyckas de skapa arbetsro och engagemang bland eleverna. Min son och flera av hans skolkompisar gick vidare till Engelska Gymnasiet vilket också är ett bra betyg för skolan.
Det enda jag tycker var dåligt, det är de läraren som fanns där för att hjälpa elever med ngt slags stödbehov. Där saknades engagemang och professionalism.
Skolan är fantastisk. Den är precis som man vill att en skola ska vara. Varma, kompetenta lärare. Bra ledning då mobbing inte förekommit under mina fyra år på skolan. Det är uppenbart att denna sida är ett skämt med tanke på hur mycket negativt som skrivs om IES Årsta.
Jag valde detta skola för mitt son, eftersom att han behövde hjälp med Engelskan och jag trodde denna skola skulle hjälpa honom. Istället kom min son varje dag hem tröttare än en sengångare efter test, test, läxa, läxa och flera presentationer inom ett vecka, och skolan tror barnet kommer känna sig bra mentalt!? Han har berättat om hur maten har varit kall, tort, inget smak och rosa, alttså rå. jag har kommit till detta skola för samtal och har hört läraren omkring pratat bakom deras kollegors rygg. Min sons vän har blivit mobbad av andra elever varje och min son har pratat med mig om detta och hur det har påverkat hans vän mental hälsa. Jag har pratat med deras föräldrar och läraren om detta som händer runt omkring skolan, men dem sa till mig, "Vi i denna skola försöker göra vårt bästa för barnens hälsa och akedemi, men ibland så händer saker".
Jag behöver inte förklara vad som är fel med detta.
Värsta tre åren i mitt liv! 7an började bra men sen så gick det bara neråt. Man får ingen respekt av lärarna om man inte får A i alla ämnen. De tar allt för seriöst och man får tex inte springa i korridoren, inte tugga tuggummi och inte hålla mobilen i tre sekunder om man då inte vill ha ett argt mail hemskickat. Rnr är det töntigaste som existerar på den här skolan. Varför får inte eleverna också fylla i sådana formulär och betygsätta lärares beteenden??? De kunde också hitta på att man var otrevlig när man bara ifrågasatte. Omplacering borde vara olagligt i Sverige. Man ska inte sätta barn i ett enskilt rum för att de ska skämmas och känna sig utanför. Man fick sitta och äta med lärarna och se sina kompisar sitta och äta med varandra vid ett annat bord. Oftast så fick man inte äta samtidigt som årskurs eller ha rast med de. Deras ”matbuffe” var inte riktigt en buffé det var gammal mat som de köper in från en annan skola. Det fanns inte salt eller kryddor som man uppenbarligen behövde för deras mat var helt smaklös. Om man kom en minut försent till lektionen så la de in det på schoolsoft vilket inte egentligen behövdes. Man behövde stå i alfabetisk ordning i ett led innan läraren kom för att öppna upp dörren och sedan så fick man stå bakom stolarna tills läraren sa att man fick sätta sig ner! Maktbehov är något som dessa lärare och (rektorer eller snarare sagt franska läraren) älskade. Varför var hon med i skolans ”ledning”, head over high school och head over student care. Stundent care var inget som hjälpte någon. Kuratorn (vet inte om hon är kvar) gjorde ingenting det enda hon var bra på var att ge ut soc anmälningar till varenda elev som pratade med henne. Man fick inte byta klass även om man blev ”mobbad”. Hon tog fram klassfotot och frågade vem man skulle kunna tänka sig vara med på rasten. Man fick absolut inte byta klass för att de försökte visa hur vuxenlivet skulle vara (att man inte fick välja sina kollegor). Men vi var ju barn. Ingen annan skola gör så. Det är bara engelska skolan. Man fick inte lämna skolans område inte ens för att gå till Ica på rasten.
jag skojar inte när jag säger att skolgården på den här skolan är lika stor som ett dockhus. gå till denna skolan om du vill bli mobbad, få högre betyg än du förtjänar och slösa tid med töntiga saker som mentor day. gå inte till den här skolan.
Den här skolan är extremt, extremt dålig. Skolgården var jätteliten, det fanns inget att göra där. Skolmaten är extremt dålig, antingen smakar den ingenting eller så är den rosa eller ljusgrå (om det gäller kyckling eller kött), rivna morötter samt sallad smakade ofta créme fraiche. Fritidset kostade 3000 per termin och var jättetrpkig och slöseri med pengar. Fritidspersonalen var också allmänt dålig, barnslig och otrevlig. Skolan gjorde inte något åt mobbning, mobbaren behöver bara säga förlåt basically första gången när man säger till, resten av gångerna så händer inget. När jag blev mobbad så slutade det med att jag hamnade i slagsmål med huvudmobbbaren och jag vann fighten, han fick bara något rött märke i ansiktet men personen i frågas föräldrar ville anmäla mig, och i polisanmälan skrev skolan inget om att jag hade blivit mobbad i flera år, utan valde att bara skriva att jag blev retad en gång och då blev jag arg tydligen. Jag har inte gått på någon värre skola. Kunde man ge den 0 poäng så skulle jag göra det. Snälla gör inte samma misstag som jag gjorde, börja inte!!
Våra lärare har dåligt engagemang och lyssnar inte på oss elever när vi har något viktigt att säga. Dessutom har de inte bra koll på vad vi gör när de ska bedöma oss. Och när vi skulle ha friluftsdag så fick vi leda vägen för att våra lärare inte visste och var inte förberedda. Jag är också ganska säker på att 60% av våra lärare är inte väl utbildade på de ämnen de lär ut oss i. Som vår idrottslärare. Hon har absolut ingen koll på vad hon håller på med, t.ex. när vi hade simning så kunde eleverna som knappast kunde simma och tog pauser framför henne fick godkänt istället för att bli skickade till simskola vilket man måste också betala själv för.
Vår dotter började i IES Årsta i 4e klass då den kommunala skolan var undermålig på alla plan. Avsaknad av ordning och reda, fokus på undervisning, oklart vilka ämnen som avhandlades per dag - klasserna flöt i varandra på ett förvirrande sätt. Det var så stökigt att vår dotter och vänner till henne ofta kom hem från skolan med huvudvärk och beklagade sig över att det inte gick att koncentrera sig. Alla skulle vara kvar i samma klassrum, oavsett vad.
Allt ovan förbättrades på IES Årsta och vi är överlag jättenöjda.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen