Jag gick ut nian från Konradsbergsskolan 2024 och hann gå hela högstadiet där. Jag bytte dit till sjuan eftersom jag på min tidigare skola var den enda tjejen i en klass med bara killar. När jag besökte Konradsbergsskolan uttryckte lärarna att klasserna var jämnt fördelade mellan könen. När jag började där kom jag dock till en klass på cirka 30 elever, varav bara sex var tjejer. Jag märkte snabbt att klassen var mycket grupperad och att alla kände varandra genom till exempel fotbollslag eller tidigare skolor.
Jag började på vårterminen i sjuan och bara några dagar efteråt tvingades jag göra ett NO-prov på material som klassen arbetat med under hela höstterminen. Det var dessutom ett digitalt prov, och jag fick aldrig tydligt förklarat hur skolan använde digitala verktyg. Först i nian fick jag reda på var man kunde hitta instuderingsfrågor inom SO-ämnena. Självklart klarade jag inte detta prov, vilket ledde till att lärarna snabbt satte en stämpel på mig som dum i huvudet. Min lärare skickade mig till lovskola, och meddelade detta hastigt i en korridor bland andra elever, vilket fick alla att tro att han skämtade.
Många av lärarna klagade ofta på stress och tidsbrist, och de hade knappast tid att se alla elever och deras styrkor. Detta resulterade i att jag inte kunde motiveras, eftersom jag fick en bild av mig själv som osmart. I åttan hade både lärare och elever en bild av mig som inte särskilt intelligent, och jag fick ofta höra kommentarer om detta. Under hösten inträffade flera incidenter som byggde upp en känsla av vrede inom mig, eftersom de nästan alltid riktades mot mig. Jag blev utsatt för saker som krokben i korridoren, popcorn i mitt skåp, en semla tryckt på mitt skåp och olja hälld i mitt hår.
Det som fick allt att brista var en incident på en hemkunskapslektion. Jag blev ofta sist vald på hemkunskapen och hamnade ofta med killar eftersom tjejerna i min grupp gjorde allt för att undvika mig. Under denna lektion blev jag kallad för en katastrofal kvinna som inte kunde laga mat, och andra nedsättande kommentarer om mig och kvinnor i allmänhet kom från en kille som tidigare varit delaktig i mobbningen av mig. Han hotade mig och tvingade mig att hälla ättika i sin kompis soppa, annars skulle han slå mig. I rädsla gjorde jag som han sa, vilket resulterade i att hemkunskapsläraren blev jättearg och stängde av mig från lektionerna. Jag tvingades istället spela in vad vi skulle göra hemma. Efter lektionen fick jag flera sparkar och slag i korridoren, vilket resulterade i blåmärken.
Trots att jag följde hans instruktioner kallades jag till ett möte med mina föräldrar, min mentor och hemkunskapsläraren, där incidenten noggrant förklarades. De visste inte vad de skulle svara, men jag förblev avstängd. Däremot fick gärningsmannen inga som helst konsekvenser. Lärarna brydde sig inte om hur jag mådde, och när vi gick två veckor i halvklasser tvingades jag gå med dessa killar som la kommentarer om min vikt och att jag borde ta livet av mig. I nian prisas några av dessa killar bland annat en av dom som slagit mig flertal gånger med stependium inför hela skolan. Konradsbergsskolan sticker ut i mängden gällande skolor i hela Stockholm. Skolan är en av tre där killar går ut med högre snitt merit samtliga år, väldigt underligt när den stora samhällsdiskussion är att tjejer nästan alltid får högre betyg.
I nian tvingades jag fortsätta i samma klass som dessa killar och mobbningen fortsatte. Jag försökte höja mina betyg för att komma in på det gymnasium jag ville, eftersom jag inte ville må fruktansvärt i skolan i ytterligare tre år. Jag var alltid ett poäng ifrån det högre betyget, trots att jag redan gjort en höjning. Min skolgång jämfördes med min lärares fotbollskarriär, där man ibland får acceptera att misslyckas. Åttans prestationer, som var påverkade av alla incidenter, spelade stor roll i betygs bedömningen i nian.
Jag lyckades göra stora framsteg, men det räckte inte. Under en bokpresentation fick jag kritik för att jag flackade med blicken, trots att jag talade tydligt och välformulerat. Min lärare vågade inte bemöta min ifrågasättning när han sänkte mitt betyg sista terminen i nian. Efter skolavslutningen skrev han till en tjej i min klass att han satt fel betyg på henne och höjde hennes svenska betyg, trots att jag hade högre poäng än henne på de nationella proven. Teknikläraren satte F på mig fyra terminer i rad för att jag skrev på gymnasienivå och ansåg att jag kunde mer än vad hon lärt ut. När vi fick en ny lärare i slutet av nian satte han ett C, trots att jag fick full poäng på hans prov. Andra lärare hade påverkat honom att sätta det betyget.
Jag anser att Konradsbergsskolan är bra om din lärare tycker om dig, eftersom betygen baseras på ett lotteri av läraren tycker om dig. Min upplevelse av skolan var ett rent helvete. Jag har inte ens fått med allt om lärarkompetensen och mobbningen mot mig och hur uselt ledningen hanterade allt detta. Men de saker jag utsattes för på Konradsbergsskolan är sådant som ingen tonåring bör uppleva under sin skolgång och jag är livrädd för att uppleva något liknande igen, när jag börjar gymnasiet om tre veckor.
Mycket narkotika och alkohol förekom på Konradsbergsskolan. Något lärare och skolledning var informerade om, men som dom inte åtgärdade.
BÖRJA INTE HÄR!
Lärarna gör inget åt bråk, Betygen är orättvisa man blir bedömd på sin utseende och inte vad man kan!
Om man har bråkat så kommer alla i klassen välja sidor säkert om man är ful och inte populär kommer man faila. Den man bråkar med får alla att hata än!
MYCKET DRAMA
Skol lunchen suger man får typ ärtbullar 24/7 och massa med bajs!
Men gör var ni vill varnar er att om man börjar här kommer man vara helt deprimerad och ingen framtid!
Skolan är helt usel. Lärarna kan inte sitt jobb, kan inte kontrollera eleverna endast skrik. lärarna kan inte heller lära ut, du kan vara med på varje genomgång och va aktiv på lektionen, men sedan när proven kommer handlar varje prov om något helt annat än det du ¨lärt¨ dig. Elever sitter och vejp, snusar och röker i klassrummen under lektions gång utan att lärarna bryr sig. Eleverna sitter även och röker på skolgårdarna. Maten är oätbar, och det säger jag inte bara som kräsen elev, utan fler tal av lärarna tar med sig matlådor då maten är så dålig. Den ända bra läraren på skolan som både lär ut och håller en bra stämning i klassen är svenska läraren Marie. Skolan är helt enkelt den sämsta skolan i stockholm om inte hela sverige.
Gick i denna skola 2019 till 2022. Lärarna i min klass var relativt bra och inga stökiga elever i min dåvarande klass. Skolmaten var oftast okej även om det ibland serverades inte särskilt goda rätter. Det var däremot relativt stökigt från de yngre årskurserna.
Har gått på Konrads i 5 år nu. Personligen tycker jag dem flesta lärarna är bra och bryr sig om en. Det finns dock ett fåtal lärare som är mindre bra och som är frånvarande under många lektioner, men dem allra flesta lärare är väldigt bra. lokalerna är väldigt fina. toaletterna är som vilka skoltoor som helst. Vi har inte mycket som händer på vår skola vilket är ganska tråkigt men det är inte svårt att fixa tror jag. Folk som försöker får bra betyg, jag skulle säga att betygen är rättvisa och om man försöker kan man få höga betyg.
Okej skola. Gått där i 4 år nu. En sak som är tråkigt är att de aldrig ordnar några utflykter. Nu har det ju varit corona ett tag så vi har aldrig kunnat göra det men nu har det varit lugnt ett tag och jag har inte fått åka nånstans. Mellanstadiet får göra det men högstadiet har inte fått göra någonting. Blir tråkigt att gå i skolan och jag vill aldrig gå dit även om jag fortfarande gör det. Toaletterna kan vara ganska äckliga ibland men det är bra städare här. Lärarna är väl okej men det är inte många som gör eleverna intresserade i ämnet. Bara några som är bra.
Skulle inte direkt rekommendera men det funkar väl
Jag har mycket att säga om denna skola, jag har gått på denna skola några år och jag skulle säga att det är som en vanlig kommunalskola. Lärarna däremot är väldigt sena till lektionerna ibland och orättvisa men skolledningen är väl helt ok men jag skulle ändå säga att det finns bättre skolor i området
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
Jag började på vårterminen i sjuan och bara några dagar efteråt tvingades jag göra ett NO-prov på material som klassen arbetat med under hela höstterminen. Det var dessutom ett digitalt prov, och jag fick aldrig tydligt förklarat hur skolan använde digitala verktyg. Först i nian fick jag reda på var man kunde hitta instuderingsfrågor inom SO-ämnena. Självklart klarade jag inte detta prov, vilket ledde till att lärarna snabbt satte en stämpel på mig som dum i huvudet. Min lärare skickade mig till lovskola, och meddelade detta hastigt i en korridor bland andra elever, vilket fick alla att tro att han skämtade.
Många av lärarna klagade ofta på stress och tidsbrist, och de hade knappast tid att se alla elever och deras styrkor. Detta resulterade i att jag inte kunde motiveras, eftersom jag fick en bild av mig själv som osmart. I åttan hade både lärare och elever en bild av mig som inte särskilt intelligent, och jag fick ofta höra kommentarer om detta. Under hösten inträffade flera incidenter som byggde upp en känsla av vrede inom mig, eftersom de nästan alltid riktades mot mig. Jag blev utsatt för saker som krokben i korridoren, popcorn i mitt skåp, en semla tryckt på mitt skåp och olja hälld i mitt hår.
Det som fick allt att brista var en incident på en hemkunskapslektion. Jag blev ofta sist vald på hemkunskapen och hamnade ofta med killar eftersom tjejerna i min grupp gjorde allt för att undvika mig. Under denna lektion blev jag kallad för en katastrofal kvinna som inte kunde laga mat, och andra nedsättande kommentarer om mig och kvinnor i allmänhet kom från en kille som tidigare varit delaktig i mobbningen av mig. Han hotade mig och tvingade mig att hälla ättika i sin kompis soppa, annars skulle han slå mig. I rädsla gjorde jag som han sa, vilket resulterade i att hemkunskapsläraren blev jättearg och stängde av mig från lektionerna. Jag tvingades istället spela in vad vi skulle göra hemma. Efter lektionen fick jag flera sparkar och slag i korridoren, vilket resulterade i blåmärken.
Trots att jag följde hans instruktioner kallades jag till ett möte med mina föräldrar, min mentor och hemkunskapsläraren, där incidenten noggrant förklarades. De visste inte vad de skulle svara, men jag förblev avstängd. Däremot fick gärningsmannen inga som helst konsekvenser. Lärarna brydde sig inte om hur jag mådde, och när vi gick två veckor i halvklasser tvingades jag gå med dessa killar som la kommentarer om min vikt och att jag borde ta livet av mig. I nian prisas några av dessa killar bland annat en av dom som slagit mig flertal gånger med stependium inför hela skolan. Konradsbergsskolan sticker ut i mängden gällande skolor i hela Stockholm. Skolan är en av tre där killar går ut med högre snitt merit samtliga år, väldigt underligt när den stora samhällsdiskussion är att tjejer nästan alltid får högre betyg.
I nian tvingades jag fortsätta i samma klass som dessa killar och mobbningen fortsatte. Jag försökte höja mina betyg för att komma in på det gymnasium jag ville, eftersom jag inte ville må fruktansvärt i skolan i ytterligare tre år. Jag var alltid ett poäng ifrån det högre betyget, trots att jag redan gjort en höjning. Min skolgång jämfördes med min lärares fotbollskarriär, där man ibland får acceptera att misslyckas. Åttans prestationer, som var påverkade av alla incidenter, spelade stor roll i betygs bedömningen i nian.
Jag lyckades göra stora framsteg, men det räckte inte. Under en bokpresentation fick jag kritik för att jag flackade med blicken, trots att jag talade tydligt och välformulerat. Min lärare vågade inte bemöta min ifrågasättning när han sänkte mitt betyg sista terminen i nian. Efter skolavslutningen skrev han till en tjej i min klass att han satt fel betyg på henne och höjde hennes svenska betyg, trots att jag hade högre poäng än henne på de nationella proven. Teknikläraren satte F på mig fyra terminer i rad för att jag skrev på gymnasienivå och ansåg att jag kunde mer än vad hon lärt ut. När vi fick en ny lärare i slutet av nian satte han ett C, trots att jag fick full poäng på hans prov. Andra lärare hade påverkat honom att sätta det betyget.
Jag anser att Konradsbergsskolan är bra om din lärare tycker om dig, eftersom betygen baseras på ett lotteri av läraren tycker om dig. Min upplevelse av skolan var ett rent helvete. Jag har inte ens fått med allt om lärarkompetensen och mobbningen mot mig och hur uselt ledningen hanterade allt detta. Men de saker jag utsattes för på Konradsbergsskolan är sådant som ingen tonåring bör uppleva under sin skolgång och jag är livrädd för att uppleva något liknande igen, när jag börjar gymnasiet om tre veckor.
Mycket narkotika och alkohol förekom på Konradsbergsskolan. Något lärare och skolledning var informerade om, men som dom inte åtgärdade.