Mobbing är uppenbarligen vanligt och när man säger till vuxen som säger till eleven så fortsätter ändå mobbningen. Mobbing måste få konsekvenser. Det är skämmigt att skolan inte gör något åt mobbing och hur elever kan mobba och få support av det.
Blir bestört när det i samband med avslutningen i nian delas ut diverse papptallrikar med mer eller mindre elaka omdömen om vederbörande elev och där man om en kortväxt person skriver ”klassens dvärg” ! Vem uppfattar det som roligt? Bara bara elakt! Hur kan det passera lärarögon/hjärnor?? Var på dagens avslutning men kunde inte riktigt uppskatta lärarnas ansträngningar med denna papptallrik i mina tankar! Kände mig snarare väldigt arg och besviken! Obs inte besläktad med den elakt benämnde eleven , däremot med annan elev (ej förälder)! Har lust att gå högre upp med detta, Skolverket , pressen, detta är ju mobbning på lägsta tänkbara nivå! Undra på psykisk ohälsa bland unga personer! Krävs en ursäkt till vederbörande elev, kanske till flera, inte sett mer än min anhörigs! Vet inget om nedan omdömen därför bara kryssat i för att kunna skicka detta omdöme!
(Kunder åter igen inte uppdatera mitt omdöme, den här webbsidan är trasig, så jag lägger upp en ny)
Går i 9:an så jag har väl sett lite av vad den här skolan står för.
Hela den här skolan ser bra ut på papper, faktiskt, den ser utmärkt ut på papper.
Skolan lägger alldeles för mycket ansvar på eleven, och undervisningen är ju inte alls lärarledd. Vi har "kommunikationspass" (lektioner), och "workshops" (lektioner utan lärare). Om vi inte har något prov o.s.v så säger läraren på kommunikationspassen oftast bara att vi ska "jobba på vårat nuvarande steg". På workshops så spelar bara alla spel på sina datorer, det finns oftast en lärare där, men det är ingen ordning och reda.
Stegsystemet gäller alla språkämnen, och är anledningen jag alltid ligger efter i svenska, engelska och spanska. Det är kanske det värsta med det här systemet.
Varje ämne har kanske 30 eller 40 "steg". Tanken är väl att eleven ska kunna jobba i sin egen fart, och kunna accelerera om den vill.
Varje steg har några uppgifter eller övningar, och någon slags redovisningsprocess (Det är alltid högst otydligt vilka uppgifter man ska eller inte ska göra, och hur, när och var man ska redovisa. Deras skolwebbsida har nästan alltid felaktig information).
Men på grund av att alla elever inte ligger på samma steg så kan inte ämnesläraren erbjuda undervisning för alla elever, så lektionerna och alla workshops blir eget arbete. Dessutom känner man sig inte kopplad till resten av klassen för att alla jobbar med olika saker. Undantaget är matten, i matten så finns det också ett stegsystem, men skillnaden är att alla jobbar på samma steg samtidigt. Det gör ämnet MYCKET lättare, kanske just för att vi får riktig undervisning.
Vi elever går i "basgrupper" (klasser), fast de är mest till bara för planering o.s.v. De enda gångerna man är med sin "basgrupp" på hela dagen är på samlingen och på återsamlingen. Resten av dagen är vi i en "grupp" för varje ämne.
Det här gruppsystemet ser ju också fint ut på papper. Man blir placerad i en grupp med andra elever på ungefär samma nivå, och det borde "stimulera" eleven. Resultatet blir att man befinner sig med olika grupper hela dagen. Man har inte en klass som man hänger ihop med, och därför blir det jättesvårt att skaffa vänner eller ens lära känna eleverna i ens grupp.
Det blir ännu stökigare när det här gruppsystemet påverkar ens schema. Schemat är aldrig bestämt. Skolan anger det här som en bra sak, för eleven att planera sitt eget schema, men det är otroligt stökigt. Till exempel, vi har just nu ett gruppprojekt som sträcker sig över 3 ämnen, bild, idrott och musik. Det låter ju kul, innan man tänker på att alla i ens grupp projekt är i olika idrottsgrupper. Därför måste man samla alla i gruppen, och kolla när alla kan gå på idrottslektionerna tillsammans utan att det krockar med någons "fasta workshops" (obligatoriska workshops) eller sina andra lektioner.
Detta är oftast omöjligt, och när min grupp skulle planera det här så slutade det med att det blev idrott klockan 8 på en fredag, och att jag behövde gå på en annan mattelektion.
För en skola som är helt och hållet baserat runt omkring datorer så tycker jag det är underligt att det endast finns 1 eluttag i kafeterian. Laddare borde också vara något som man kan låna ut, precis som datorer. Just nu har jag tur nog att ha en laddare, men det har funnits veckors-långa perioder då man inte har haft en laddare till sin dator.
Och HERREGUD vad deras webbsida är trög.
Man blir utloggad typ varje timme. Ingen verkar veta varför.
Om du återvänder till en flik öppen på den här webbsidan som du inte har öppnat på 5 minuter så har "ett fel inträffat".
Ibland när du försöker logga in så får du bara något slags felmeddelande
Nästan varje måndagsmorgon så går något sönder med webbsidan, jag skojar inte ens. Hur kan de inte förvänta sig att tusentals elever kommer försöka logga in på webbsidan ungefär samtidigt?????
Jag har upplevt alla de här problemen ända sedan jag började. Det blir ännu värre när man tvingas använda skräpiga chromebooks som inte kan hantera webbsidan.
Eleverna är också jävligt otrevliga. För killarna är de antingen hockeybögar, ekonomi-ekonomi rikemän eller misfits. Tjejerna röker ecigg och killarna snusar. Jag har själv blivit erbjuden snus. Ligger snus på golvet i toaletterna, luktar alltid vape.
När det gäller lärare är det ganska blandat, vissa lärare känns inte alls utbildade eller behöriga, och vissa är jättebra (idrott/matte/SO/musik/engelska/trä och syslöjd).
Jag har haft 5 svenskalärare och 3 har slutat.
Matleverantören är Kleins Kitchen, de andra på den här webbsidan talar om den som om den vore djävulens egna, men maten kan vara helt OK ibland. Till skillnad från många andra högstadieskolor så finns det inget bra mellanmål om man är hungrig. Våran vending machine har bara saker med socker i och inget mellanmål. (Notera att det finns mackor att köpa i varuautomaten, men de kostar ungefär 22 kr styck, för en skiva bröd)
Våra lektioner eller "moduler" är bara 45 minuter långa, med vissa undantag. Det kan vara antigen en evighet eller ingenting alls. Iallafall upplever jag att det blir svårt att plugga och fokusera när man måste växla om varje 45 minuter. Jag ser på andra skolor med avund.
Skolan kan säga vad de vill men det kommer inte ändra min upplevelse. Jag vill bara gå i en normal skola.
Det sker enorm skadegörelse på skolan. På senaste tid har nästan alla toaletter varit låsta för att folk förstör dem, och vid tillfället att en toalett inte är förstörd så sitter det troligen ett gäng tjejer på just den toaletten och gör vem-vet-vad (röker ecigg).
Något orelaterat, men innehållet av stegen i skolans stegsystem är oftast slumpmässigt, och det händer OFTA att "kunskapsporten" innehåller felaktig information. Kunskapsporten säger att du ska göra dessa uppgifter och redovisa på det här sättet, men frågar du din ämneslärare säger hen att du ska göra något helt annat.
Maten är väldigt dålig, det var ägg lasagne någon gång och ibland mögliga bröd. Kött bullar har rosa inuti. Jätte konstig mat och matpersonalen är typ arg hela tiden. Ws-passen är alltid stökiga, lärarna låter folk nästan aldrig få något rum som leder till stökig arbetsro. Folk med adhd som har svårt att koncentrera sig bland mycket ljud får inte heller något rum då jag själv har adhd och har svårt att koncentrera mig vid mycket ljud. Lärarna är oftast alltid sena till passen men blir jätte sura när eleverna kommer försent. Vissa lärare låter klassen gå 5-10 min senare än när man faktiskt slutar. Min kompis kom max 3 minuter från en ws och fick frånvaro. Tar aldrig ansvar för elever som är stökiga och sen blir sura på direkten om man typ skrattar lite, men om folk är jätte stökiga spelar det ingen roll. Eleverna är jätte taskiga och större ego än vad alla tillsammans är.
Jag går på skolan och tycker lite olika.... Det finns så himla störiga elever. Jag hatar att man inte får ha sin mobil. Alla skaffar ändå fake moblier och har mobiler. Om de ska ha ett mobil förbud så gör det bra. Jag gillar den kvinnliga idrottläraren hon är jätterbra men den andra är fett läskig, han kan skrika jättehögt. Jag bölir ganska rädd då..... Jag tycker de ska ta bort det där med mobilen. Asså alla har sin telefon ändå för de ljuger att de glömde den eller har fake med sig. Man kan göra andra regler för mobiler. Min handledare släpper oss typ 5 minuter senare för hon vägrar att ge våra telefoner. Gud! Den funkar inte och lärare släpper oss senare pga eran skit regel. Alla har sina telefoner iallafall.
Rektorn Christoffer är utomordentlig; han är intellektuell och kompetent och sparkar lärare som inte borde jobba på skolan (nämner inga namn).
Folk som tycker att lokalerna är bra bör nog tänka om. Det är alldeles för trångt; 30 personer i ett klassrum på 36 m³ och fyra bord är inte särskilt bekvämt. Föreläsningssalen är otroligt obekväm; hårda sitsar och dålig luft. Under de fyra åren jag gick där gjorde de aldrig något åt saken, även om det togs upp som förslag varje elevråd. Istället lägger de pengar på nya bestick, nytt matsalsgolv och onödiga, rangliga trästaket som inte fyller någon funktion. De ser mer ut som en avspärrad byggarbetsplats.
Språkläraren i franska är fantastisk. Duktig, kunnig och en drivkraft att hjälpa och lära alla elever ett nytt språk. Hon gav en stark grund inför gymnasiet och resten av livet.
Mattelärarna är också dunder, vissa hjälper dock lite för mycket på prov, men jag klagar inte.
Det är superenkelt att ta del av respons och omdömen med hjälp av EDS, bästa verktyget som skolan har. Allting är samlat på ett och samma ställe som är lätt att använda och navigera.
Skolan har dock ett problem med många avgående lärare. I det flesta ämnen, förutom franska och musik, så väljer många lärare att byta. Orsaken vet jag inte, men med tanken på hur lokalerna är så är det förståeligt.
Lärarna är otroligt kassa på att planera friluftsdagar (förutom när man åker till Romme). Det går alltid fel, har ingen konkret plan eller avbryts pga dåligt väder. Dåligt föredömme!
Rekommenderar skolan om man vill lära sig ta ansvar och vara uthållig.
Lärarna lägger sig i sitt privatliv och tar ens mobil.
En av lärarna tog en elevs mobil och behöll den, sedan så var det en annan lärare så kallade ''handledare'' drog ens elevs tröja för att titta under den sedan tvingar barn ta av sig sina jackor även om värme systemet är sönder så man fryser ihjäl.
Skulle inte rekommedndera.
Jag har gått på skolan i ett par år och den är ungefär lika bra som dålig.
Medan vissa lärare är helt fantastiska, speciellt inom matte och svenska, finns det många som är otrevliga, som inte kan passa tider eller förklara det som är otydligt.
Maten är vidrig, med ofräsch sallad och mat som badar i olja.
Avståndet till idrottshallarna är ett minus, särskilt på vintern, då det tar runt 15min att gå dit. Omklädningsrummen i källaren på skolan är riktigt ofräscha.
Dock är den väldigt bra när det kommer till ämnen som särskilda behov, särbegåvade elever och elever som kräver mer hjälp med undervisningen. Det finns alltid uppgifter att göra och (de flesta) lärare är hjälpsamma.
Så gott som alla elever på skolan är otrevliga dock, men det kan man ju inte göra mycket åt.
Överlag en helt okej skola men den har sina brister.
Skolan är Ganska bra, ångrar dock att jag valde denna skola lite för att det är VÄLDIGT mycket eget ansvar och ibland så jobbar man inte för man kan göra annat. Det kallas WS då kan man springa runt eller välja vad du vill jobba med. Denna skola är super bra bara för mycket för mig.
Svar från Kunskapsskolan Nacka
Hej,
Tack för din återkoppling! Vi arbetar för att alla elever ska lära sig att planera och ta ansvar för sitt skolarbete under sin tid hos oss. Under workshop-passen arbetar eleverna med de uppgifter de behöver för att nå sina studiemål, och får hjälp av en ämneslärare. Här är studiefokus viktigt. Prata gärna med din personliga handledare om din upplevelse, så kan hen hjälpa dig att planera och strukturera upp ditt skolarbete. Allt gott!
Skolan har kompetent personal och oavsett om den formell är "behörig" eller inte så är rektorer bra på att välja människor med kunskap och lämplighet att jobba med barn och ungdomar.
Skolan använder främst digitala läromedel som eleverna kan ta del av på distans. Det finns fördelar och nackdelar med detta precis som det finns för- och nackdelar med tryckt meterial.
När det talas om vikten av elevdemokrati verkar ledningen något överdrivet ta elevernas parti i lägen där detta inte bör göras, när man bör vara mer objektiv. Det kan i framtiden som värst resultera i att elever har orimliga krav på lärare och inte kommer ha respekt för andra människors tankesätt som "kollegor" eller "arbetsgivare".
Skolbyggnaden är trevlig och det finns även grön innergård för eleverna. Lokalerna är bra, särskilt de i bild och slöjd.
Det finns fina lärare i praktiskt estetiskt ämnen såsom bild, slöjd och musik.
Skolan är sen länge känd för mycket bra, engagerade språklärare.
Klasslärare har många möten med eleverna och håller koll på varje elevs behov.
Dock verkar visa lärare få mer elevtid och knappt någon tid mellan lektionerna, något som jag kan tänka mig kan leda till mycket hemarbete. Jobba hemma på kvällen är dock kanske inte heller så lätt efter en arbetsdag. Det kan leda till att bra lärare slutar så skolan bör tänka om hur mycket arbetstid en lärare faktiskt får.
En klar nackdel är en 3G eller 4G mast på en högg byggnad i närheten av skolbyggnaden [för mer info om hur det kan påverka hälsan se exempelvis Dr. Martin Palls publikationer på nätet]. Tas denna mast bort kommer jag att överväga att rekommendera denna skola till mina bekanta.
Svar från Kunskapsskolan Nacka
Hej,
Tack för din fina återkoppling om våra lärare och skolans lokaler! Du är alltid välkommen att vända dig till skolans rektor med dina synpunkter.
Skolan var bra, man fick många vänner och lärde sig att planera. Dock ångrar jag att jag valde denna skola eftersom nu, i gymnasiet, har jag det mycket svårare jämfört med mina klasskompisar. Detta eftersom skolan gav ut "gratis betyg". Skolan ger alltså bättre betyg än vad man egentligen borde få, vilket drabbar en senare.
Svar från Kunskapsskolan Nacka
Hej! Tack för din återkoppling, och vad roligt att du trivdes med dina vänner och lärde dig att planera. Det är tråkigt att höra att du ångrar ditt skolval nu i efterhand. Vi arbetar systematiskt med att kvalitetssäkra vår betygssättning, och vi känner inte igen det du beskriver. Tvärtom vet vi att många av våra elever jobbar hårt för sina betyg. Du är alltid välkommen att kontakta skolans rektor för mer specifik återkoppling.
Skolan är okej. De flesta lärarna är väldigt bra men det är mycket människor överallt, vilket inte är bra speciellt i corona. Föreläsningsrummet är trångt och man får ont i kroppen efter att ha suttit där i 45 min och de vill inte göra någonting åt det. Istället lägger de pengar på rangliga staket som inte sitter fast i marken. Maten är farlig att äta, då vi har blivit serverade **************. Dock är det mesta i skolan fräscht och lokalerna är ljusa, dock har skolan haft stora problem med myr attack. REKOMMENDERAR STARKT!
Svar från Kunskapsskolan Nacka
Hej! Vad roligt att höra att du trivs i skolan och med lärarna. Alla Kunskapsskolans grund- och gymnasieskolor följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring förebyggande åtgärder för att minska risken för smittspridning.
Jag tycker att du ska kontakta din handledare eller skolans rektor och berätta om vad du är missnöjd med, så kan vi göra vårt bästa för att hitta en bra lösning!
Kompetenta lärare som inte får förutsättningar att göra ett bra jobb. Elevernas ws-pass sägs vara lärarledda men det skulle jag inte säga att de är. Lärare finns på plats (oftast) men eleverna blir inte undervisade. Jag som undervisande lärare upplever att eleverna inte får den undervisning de har rätt till. Ledningen har dragit ner på antalet lärare men ökat antalet elever under de åren jag arbetat här. Personalomsättningen är stor. Ledningen har tråkigt nog byggt en tystnadskultur bland lärarna där kritik inte alls tas emot väl.
Jag går sista året på skolan nu och har gått där sedan 6an. Skolmaten har blivit mycket godare sen jag började. Jag har nog bara haft 1 dålig lärare sen jag började, men hon har slutat. Alla andra lärare jag har är helt fantastiska. Min engelskalärare är helt fantastisk och samma sak med kurslärarna vi har. Det finns även många bra mattelärare som kan hjälpa till bra när man behöver hjälp och alla lärare jag haft har hjälpt mig att nå mina mål. Ibland blir det lite stressigt med redovisningar och prov, men då har man oftast planerat dåligt själv. Man lär känna mycket folk utanför klasserna eftersom att man blandas med det eleverna i alla grupper.
Vill verkligen inte sluta
Jag gick där alla fyra år man kan gå och jag tycker skolan var väldigt bra!
Jättebra lärare, bra skolmat och de lyssnar mycket på oss elever! De gör verkligen de bästa för oss och jag är så nöjd, de ska tilläggas att jag gått på 3 skolor tidigare och ingen är i närheten lika bra, jag har lärt mig så mycket!
De flesta lärarna som jag har är faktiskt bra och vill verkligen hjälpa eleverna, men det finns även vissa lärare som inte är lika bra. Maten är väldigt dålig. Skolan har bytt matleverantör två gånger och det har inte blivit bättre med någon av dem. De tänker mer på pengarna än att maten faktiskt ska vara bra. Ventilationen på skolan är väldigt dålig, på sommaren är det jättevarmt och på vintern är det jättekallt. Många av fönstren går inte att öppna och de flesta elementen fungerar inte. Rektorn lyssnar inte på elevernas åsikter om skolan så vi kan inte påverka mycket genom t. ex. elevrådet. Det finns både öppna och stängda klassrum i skolan där man kan sitta och jobba under vår ws-tid, men ofta får vi bara sitta i det öppna rummet med alla andra elever. Detta gör att det ofta inte blir bra arbetsro.
Jag skulle säga att lärarna är det bästa med skolan även om jag haft en del dåliga lärare under de 3,5 åren som jag gått här. Jag skulle inte rekommendera skolan då jag är säker på att det finns bättre skolor i Nacka.
Väldigt bra lärare som alltid vill hjälpa till. Men maten kan diskuteras, ofräscht och låg kvalite. Det är många högpresterade elever som jobbar med eget ansvar. Lokalerna är bra men många små grupprum har tagits bort. Friheten har minskats mer och mer sedan jag började här,vilket jag tycker är dåligt. Rektorn är väldigt osmart då han inte lyssnar på eleverna och har infört många skumma regler.
Gå inte här, rektorn har gjort många förvånadsvärt konstiga grejer, serverar cancer sjuka kor, även om det är corona behöver vi minst två gånger i veckan sitta i ett föreläsningsrum jätte tajt till varandra, vi har ändå idrott och vårt omklädningsrum är ett litet och smutsigt i källaren. ACn fungerar aldrig och när de de tömmer ventilationen luktar de bajs överallt. Men det finns vissa jättebra lärare, och musiken är jätte kul och bra.
Rektorn är inkapabel till att lyssna på elevernas åsikter om skolan och håller samma propaganda tal på varenda skolavslutning. Maten har bytts 2 gånger och vi blivit serverade polskt kött och sniglar har hittats i salladen. Lärarna är bra men lokalerna är för varma på sommarn eftersom ACn inte fungerar och vissa fönster går ej att öppna på vintern är det svinkallt och eleverna går med jackor.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen