Kvalitet på lärarna varierar väldigt mycket mellan ämne och årskurs, men är generellt inte särskilt bra i mellan- och högstadie (otroligt bra lågstadie när jag gick där, men det var inte igår).
Mina största problem med skolan, förutom det inte så väl fungerande högstadieteamet och de snåla betygen (jämför man med skolor i närheten ser man att rödabergselever går ut med mycket lägre merit och sedan anser att de kan betydligt mycket mer än sina klasskamrater i gymnasiet, så de kanske egentligen borde hamnat på skolor med högre antagnings poäng), är mobilförbudet. Mitt stora problem är inte att man inte låter elever i högstadiet ha sina mobiler på sig (även om det inte heller är något som jag är för, man har ingen aning om vart eleverna är under lunchrasten eftersom de inte kan höra av sig), utan det är att det inte fungerar. Innan det totala mobilförbudet stod det en telefonlåda vid dörren som eleverna la sina telefoner i vid början av lektionen, sen tog de med sig telefonerna på vägen ut på rast.
Förbudet innebär att mobilerna samlas in på morgonen, låses in under dan, och lämnas ut efter sista lektionen.
Vad blir då konsekvenserna av förbudet?
- Elever blir sena till sina aktiviteter/ missar bussen efter skolan då det tar lärarna otroligt lång tid att gå ner, leta reda på rätt låda och plocka ut den. Detta kanske låter som en kort aktivitet, men det tar ofta mellan 10 och 20 minuter för lärarna att hämta ut telefonerna (tänk då på att det finns en regel som säger att elever ska lämna skolan senast en kvart efter deras sista lektion har slutat).
- Eleverna kan inte få information om en lektion flyttats eller ställts in. De får istället sitta utanför salen och göra absolut ingenting tills en lärare kanske kommer förbi och talar om ändringarna i schemat för dem.
En annan nackdel är att denna lösning inte faktiskt löser problemet de hade. Problemet var att folk satt fastlåsta vid sina mobiler och inte lyssnade på lärare när de blev tillsagda att lämna in dem.
De som inte kunde ta en paus från sin telefon sitter nu med sin skoldator istället eller lämnar in en fejk mobil/påstår att telefonen är hemma. Jag skulle vilja påstå att färre lämnar in telefonen nu eftersom det innebär att inte få tillbaka den förrän på eftermiddagen. Detta förbud försvårar alltså bara livet för de som redan lämnade in telefonen innan det.
Utöver allt jag redan nämnt har skolan haft problem med avsaknad av lärare i både ett modernt språk och även flera praktiska/estetiska ämnen vilket resulterar i låga/orättvisa betyg.
Om du hade frågat vem som helst om Rödabergsskolan för tio år sedan hade du fått ett överväldigande bra omdöme, men idag tror jag inte att någon (framförallt de som har någon relation till högstadiet) kan med handen på hjärtat rekommendera skolan.
En jätte bra skola för dig som vill en bra utbildning i fina lokaler (efter renovationen).
enligt mig har skolan och personalen varit tipp topp men däremot förvänta er inte att alla elever kommer vara eran vän då det är ganska blandat skola med olika personligheter.
Dock finns det självklart vissa läraren mycket bättre och snällare än andra speciellt musikläraren som verkligen vill hjälpa dig och nå ditt bästa och är jätte supportive!! Får inte nämna namn men love to you.
Sedan läraren som är sämre tex tycker jag alla No/matte läraren har varit sådär med deras undervisning och deras stöd med elever speciellt den nya.(FÖRUTOM en matte lärare som börjar på D)
Skolmaten är sådär ibland finns det gott och ibland riktigt illa och vegomaten är inte lika bra tyvärr.
Undervisningen är jätte bra samt arbetsron dock så beror det på klassen men allmänt kan man fokusera bra och det finns alltid grupprum för varje klassrum.
Hygienen är ganska bra kan finnas lite klotter där o där men de verkligen inte mycket.
Toaletten kan vara lite problem för vissa då det är 3/4 toalett i en korridor med dörr och många brukar hänga där eller göra TikToks så visar vågar inte gå in men det finns andra toaletter utan korridor bara inte i ljushallen.
Stor byggnad också med relativt många sittplatser.
Skolgården är ganska stor men högstadie eleverna brukar typ inte vara där då det är alltid små barn som leker där.
Overall 8/10 skola rekommenderar starkt.
Helt okej skola, mycket klotter men lärarna överdriver om det. Bra skola med helt okej mat. Fin lokal men de hade inte mycket pengar till annat, vi fick de billigaste datorerna och läromedler. Annars relativt bra och vissa bra lärare. Har fått knivhot av någon utanför skolan.
Extremt dålig kommunikation med föräldrarna. Ingen respekt till elever. Dessutom byggarbetsplats de senaste åren och det verkar aldrig ta slut. Avråder!
Ingen ordning i klassrummet, inkompetenta lärare, indoktrinering, vidrig skolmat, och lärare har inte tid att ta hand om- eller göra anpassningar till elever. För övrigt är kommunikationen mellan lärare, föräldrar och elev väldigt dålig, och man har ofta inte tillgång till nödvändig information. De fokuserar så mycket på att hjälpa långsammare elever att de helt och hållet struntar i att ge utmaningar till de som behöver. Lärare är ofta subjektiva, och har tydliga agendor. Stökiga elever tas inte hand om överhuvudtaget, utan tillåts istället störa hur mycket som helst.
Jag fick dålig ångest från denna skola. Jag gick där åk 7-9 i den tvåspråkiga klassen som de har nu tagit bort. Jag hinner inte gå i detalj just nu, men stressen, dåliga skolbyggnaden (jag gick där innan renoveringen) och mycket burn-out från lärare skapade en dålig miljö. Jag behövde se en psykolog i flera månader efter att jag gick där och blev temporärt diagnoserad med GAD.
Gick i denna skolan från åk 1 till 9 de byggde om, mycket vikarier, snuskig matsal, ingen god skolmat, inga bra lärare och gick inte ut med höga betyg heller.
Av någon anledning har den ett gott rykte men deras ekonomi fanns inte alla pengar gick till att bygga ut skolan. Vi fick de billigaste skoldatorerna som finns plastiga och billiga. Jag fick inte ens sl kort av skolan fast jag bodde långt bort. Går gymnasiet nu på en skola som är fantastiskt mycket bättre!!
Fantastisk F-3. Sedan tappar den markant i mellanstadiet. Både i kvalitet i skolundervisning och i att se elever och mobbing. Skolmaten har heller aldrig varit bra, Sodexo catering.
Tipptopp! Man måste jobba hårt för att få bra betyg, men det är så värt det när man börjar gymnasiet och har bättre koll på saker o ting än de flesta andra.
Vissa lärare har genom åren varit sämre än andra, men skolledningen har alltid lyssnat och förändring har skett.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
Mina största problem med skolan, förutom det inte så väl fungerande högstadieteamet och de snåla betygen (jämför man med skolor i närheten ser man att rödabergselever går ut med mycket lägre merit och sedan anser att de kan betydligt mycket mer än sina klasskamrater i gymnasiet, så de kanske egentligen borde hamnat på skolor med högre antagnings poäng), är mobilförbudet. Mitt stora problem är inte att man inte låter elever i högstadiet ha sina mobiler på sig (även om det inte heller är något som jag är för, man har ingen aning om vart eleverna är under lunchrasten eftersom de inte kan höra av sig), utan det är att det inte fungerar. Innan det totala mobilförbudet stod det en telefonlåda vid dörren som eleverna la sina telefoner i vid början av lektionen, sen tog de med sig telefonerna på vägen ut på rast.
Förbudet innebär att mobilerna samlas in på morgonen, låses in under dan, och lämnas ut efter sista lektionen.
Vad blir då konsekvenserna av förbudet?
- Elever blir sena till sina aktiviteter/ missar bussen efter skolan då det tar lärarna otroligt lång tid att gå ner, leta reda på rätt låda och plocka ut den. Detta kanske låter som en kort aktivitet, men det tar ofta mellan 10 och 20 minuter för lärarna att hämta ut telefonerna (tänk då på att det finns en regel som säger att elever ska lämna skolan senast en kvart efter deras sista lektion har slutat).
- Eleverna kan inte få information om en lektion flyttats eller ställts in. De får istället sitta utanför salen och göra absolut ingenting tills en lärare kanske kommer förbi och talar om ändringarna i schemat för dem.
En annan nackdel är att denna lösning inte faktiskt löser problemet de hade. Problemet var att folk satt fastlåsta vid sina mobiler och inte lyssnade på lärare när de blev tillsagda att lämna in dem.
De som inte kunde ta en paus från sin telefon sitter nu med sin skoldator istället eller lämnar in en fejk mobil/påstår att telefonen är hemma. Jag skulle vilja påstå att färre lämnar in telefonen nu eftersom det innebär att inte få tillbaka den förrän på eftermiddagen. Detta förbud försvårar alltså bara livet för de som redan lämnade in telefonen innan det.
Utöver allt jag redan nämnt har skolan haft problem med avsaknad av lärare i både ett modernt språk och även flera praktiska/estetiska ämnen vilket resulterar i låga/orättvisa betyg.
Om du hade frågat vem som helst om Rödabergsskolan för tio år sedan hade du fått ett överväldigande bra omdöme, men idag tror jag inte att någon (framförallt de som har någon relation till högstadiet) kan med handen på hjärtat rekommendera skolan.