Slutade på skolan för nu nästan ett år sedan (2019-2023) och kan bara säga att det mestadels bestod av mobbning som lärarna inte såg och konstant konflikt som inte gjordes någonting åt. Var själv inte utsatt men många omkring mig var det och lärarna tillät dessutom till stor del stök och bråk under lektioner. Ingenting gjordes mot de klart och tydligt problematiska elever som tryckte ner andra. Har inte många positiva minnen därifrån tyvärr. Dessutom tillkom massa regler då och då som antingen aldrig följdes eller var för stränga och förväntade sig för mycket. Många lärare försvann varannan termin, varför vet jag inte, men jag har aldrig sett någonting som det innan, där 2-3 lärare lämnar per år och byts ut av nya lärare som troligen kommer att lämna. Klassen jag gick i bytte handledare 3 gånger (tror jag) och det var alltså totalt 5 eller 6 lärare som bytte arbete eller började på en annan skola. Detta på 4 år.
Inte heller var lektionerna så värdefulla då mycket som nu förväntats i gymnasieskolan (korrekt källhänvisning, nyansering, och annat grundläggande) aldrig förekom på de lektioner jag hade. Ofta var kommunikationen gällande prov och liknande bristsam också.
Inomhus så fallerar skolan också på både strukturen men även renoveringen. Cafeterian är rätt så bra då där finns (vad jag minns) 6-7 st soffor av god kvalité, runda bord av trä och ett biljardbord. Givetvis finns ju även cafeteriadisken som säljer en begränsad mängd produkter. Men förutom detta finns brister. Få bänkar eller andra sittplatser - ofta satt man på golvet utanför klassrummen när man väntade. Klassrummen är dessutom lite förvirrande då det inte finns någonting som direkt markerar vart de ligger, så åtminstone när man var ny kunde det vara svårt att hitta till klassrum. Detta kan bero på de lärare jag hade i sjätte och sjunde klass, men ofta om man var bara en minut sen, blev man utlåst och inte insläppt förrän lektionsinledningen var klar och då fick man dessutom 10-15 minuter frånvaro på det. Ännu svårare att hitta när man är ny till skolan och kanske har dåligt lokalsinne.
Kommunikationen var bristfallig och många lärare spelade även favoriter. Det förstnämnda är till stor del p.g.a. systemen som användes. Kommunikation direkt till lärare gjordes oftast över mail vilket kunde ta timmar, om inte dagar, att besvaras. Jag minns inte hur layouten var men vi använde Google Classroom som många ansåg vara bristfalligt (tyvärr ett ord jag verkar vara tvungen att använda ofta i detta omdöme). Vi migrerade även en stor del till plattformen InfoMentor som var svår att hantera och använda, och den var kritisk för att se sina betyg osv. Det andra nämnda var väl till stor del upp till individen men det säger ändå lite om vilka som anställs när detta faktiskt var otroligt vanligt. Att en lärare dessutom sitter och snackar om Dota 2-videospel under lektionerna istället för att hjälpa elever är också betänkligt, bara någonting jag ville nämna...
Jag upplever dessutom att skolan inte hanterade pandemin så bra med hur distansundervisningen skedde, kommunikationen, och hur uppgifterna tilldelades, men det kan jag ändå förstå lite då pandemin kom så snabbt till just Öland och kanske inte gav tid till styrelsen att reagera. Dessutom är pandemin över och det finns (förhoppningsvis) mer planering för ifall liknande skulle inträffa igen.
Rekommenderar tyvärr inte att välja Slottsskolan om man har ett val att gå på en annan. Personligen har jag inte många goda minnen därifrån och en stor del av min skolgång där karaktäriseras av konflikt mellan grupper i klasserna som aldrig hanterades av lärarna (vilket är viktigt då konflikterna omfattar allt från 11-åringar till 16-åringar). Vänner som hade svårare skolgång och problem med inlärning fick ofta inte stöd, åtminstone inte alls lika mycket som erbjuds på den gymnasieskola jag nu går på. Tror ärligt talat att det finns en anledning att över en femtedel av mina klasskamrater från när jag började på denna skola bytte till en helt annan.
SchoolParrot är en omdömesida för skolor. Vi är ett företag som vill verka för mer transparens inom skola. Vår plattform är öppen för alla användare. Läs mer om SchoolParrot och företaget
Omdömen publiceras i realtid utan moderering och vi vill uppmuntra våra användare att ge konstruktiv feedback och hålla en seriös ton. Ansvaret ligger på användaren. Läs vår policy för omdömen
Inte heller var lektionerna så värdefulla då mycket som nu förväntats i gymnasieskolan (korrekt källhänvisning, nyansering, och annat grundläggande) aldrig förekom på de lektioner jag hade. Ofta var kommunikationen gällande prov och liknande bristsam också.
Inomhus så fallerar skolan också på både strukturen men även renoveringen. Cafeterian är rätt så bra då där finns (vad jag minns) 6-7 st soffor av god kvalité, runda bord av trä och ett biljardbord. Givetvis finns ju även cafeteriadisken som säljer en begränsad mängd produkter. Men förutom detta finns brister. Få bänkar eller andra sittplatser - ofta satt man på golvet utanför klassrummen när man väntade. Klassrummen är dessutom lite förvirrande då det inte finns någonting som direkt markerar vart de ligger, så åtminstone när man var ny kunde det vara svårt att hitta till klassrum. Detta kan bero på de lärare jag hade i sjätte och sjunde klass, men ofta om man var bara en minut sen, blev man utlåst och inte insläppt förrän lektionsinledningen var klar och då fick man dessutom 10-15 minuter frånvaro på det. Ännu svårare att hitta när man är ny till skolan och kanske har dåligt lokalsinne.
Kommunikationen var bristfallig och många lärare spelade även favoriter. Det förstnämnda är till stor del p.g.a. systemen som användes. Kommunikation direkt till lärare gjordes oftast över mail vilket kunde ta timmar, om inte dagar, att besvaras. Jag minns inte hur layouten var men vi använde Google Classroom som många ansåg vara bristfalligt (tyvärr ett ord jag verkar vara tvungen att använda ofta i detta omdöme). Vi migrerade även en stor del till plattformen InfoMentor som var svår att hantera och använda, och den var kritisk för att se sina betyg osv. Det andra nämnda var väl till stor del upp till individen men det säger ändå lite om vilka som anställs när detta faktiskt var otroligt vanligt. Att en lärare dessutom sitter och snackar om Dota 2-videospel under lektionerna istället för att hjälpa elever är också betänkligt, bara någonting jag ville nämna...
Jag upplever dessutom att skolan inte hanterade pandemin så bra med hur distansundervisningen skedde, kommunikationen, och hur uppgifterna tilldelades, men det kan jag ändå förstå lite då pandemin kom så snabbt till just Öland och kanske inte gav tid till styrelsen att reagera. Dessutom är pandemin över och det finns (förhoppningsvis) mer planering för ifall liknande skulle inträffa igen.
Rekommenderar tyvärr inte att välja Slottsskolan om man har ett val att gå på en annan. Personligen har jag inte många goda minnen därifrån och en stor del av min skolgång där karaktäriseras av konflikt mellan grupper i klasserna som aldrig hanterades av lärarna (vilket är viktigt då konflikterna omfattar allt från 11-åringar till 16-åringar). Vänner som hade svårare skolgång och problem med inlärning fick ofta inte stöd, åtminstone inte alls lika mycket som erbjuds på den gymnasieskola jag nu går på. Tror ärligt talat att det finns en anledning att över en femtedel av mina klasskamrater från när jag började på denna skola bytte till en helt annan.